[İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yabancı dildeki okuma kaygılarının kaynakları ve bu kaygılarla duygusal başa çıkma stratejileri: Bir durum incelemesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Neslihan Şahin

Danışman: BENA GÜL PEKER

Özet:

Bu araştırmada İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin hangi sebeplerden dolayı İngilizce okuma aktivitelerine karşı kaygı gibi negatif bir duyguya kapıldıkları ve bu duyguyla başa çıkmada hangi yöntemleri kullandıkları incelenmiştir. Araştırmanın evrenini Nevşehir Yazıhüyük Gazi İlköğretim okulundaki İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen altıncı, yedinci ve sekizinci sınıf öğrencileri oluşturmaktadır (N=130).Araştırmada veri toplama aracı olarak üç farklı anket uygulanmıştır. İlk olarak, araştırmacı tarafından, yabancı dilde okuma kaygısı düzeyini ve bu kaygının sebeplerini ölçen bir anket (FLRAS) dizayn edilmiştir. Bu anketin dizaynında daha önce dil öğrenimi ve kaygı alanında yapılmış anket çalışmalarından (Kim,2000; Saito, Garza ve Hortwitz, 1999; Hortwitzve Cope, 1986; Leary, 1983) faydalanılmıştır.Ardından, öğrencilerin bu kaygıyla başa çıkmada kullandıkları stratejileri belirlemek amacıyla Folkman ve Lazarus (1985) tarafından geliştirilen sorunlarla başa çıkma anketi (WCQ) bu çalışma için adapte edilerek uygulanmıştır. Son olarak başa çıkma anketinden elde edilen verileri doğrulamak, belirtilen yöntemlerin tercih edilme sebeplerini belirlemek ve öğrencilerin eklemek istedikleri düşünceleri almak için anket sonrası mülakat (PQI) yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar hem istatistiksel hem de sözel olarak analiz edilip sunulmuştur. Araştırma sonucunda İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yüksek düzeyde (83%) yabancı dilde okuma kaygısı taşıdıkları ortaya çıkmıştır. Bu kaygının sebepleri beş ana başlık altında toplanmış ve şöyle sıralanmıştır: okuma parçası ile ilgili alıştırmalar, İngilizce öğretmeninin tavrı, okuma parçasının yapısı, okuyucunun kendisi ve sınıf atmosferi. Belirlenen faktörlerin kaygıya sebep olma düzeyleri birbirine oldukça yakın çıkmıştır ( okuma parçası ile ilgili alıştırmalar 86%, İngilizce öğretmeninin tutumu 84%, okuma parçasının yapısı 83%,okuyucunun kendisi 82% ve sınıf atmosferi 80%). Öğrencilerin mevcut kaygıyla başa çıkmak için kullandıkları yöntemler sağlıklı bir yöntem olarak nitelendirilen sosyal destek arama yöntemi ile sağlıksız olarak nitelendirilen kendini soyutlama/ uzaklaştırma yöntemi arasında çeşitlilik göstermiştir.