ANKARA-AKYURT İLÇESİNDE BİR MOBİLYA İMALAT FABRİKASINDA ÇALIŞANLARDA İLK YARDIM GEREKTİREN DURUMLARIN SIKLIĞI İLE İLK YARDIM EĞİTİMİ ÖNCESİ VE SONRASI BİLGİ DÜZEYLERİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞULE AYTAÇ

Danışman: Seçil Özkan

Özet:

Bu çalışma Ankara İli Akyurt İlçesinde bir mobilya fabrikası çalışanlarının sosyo-demografik özellikleri, ailelerinin ve/veya çalışma arkadaşlarının son bir yıl içinde karşılaştıkları ilk yardım gerektiren durumların sıklığını sorgulamak, ilk yardım malzeme ve bilgi kaynakları, ilk yardım konusunda bilgi sahibi olmak için tercih ettikleri eğitim kaynakları, ilk yardım gerektiren bazı durumlarda ilk yardım bilgi düzeyleriyle, eğitim öncesi ilk yardım bilgi düzeylerini saptamak ve ilk yardım eğitim öncesisonrası bilgi düzeylerini karşılaştırmak amacıyla yapılmıştır. Araştırma Akyurt Bölgesi bir mobilya fabrikası çalışanlarını kapsayan önce sonra düzenlemeli müdahale araştırmasıdır. Araştırmanın çalışma evrenini, Ankara-Akyurt İlçesi MOB mobilya fabrikasında çalışan 155 kişi oluşturmaktadır. Çalışanların tümüne ulaşmak planlanmıştır. Ancak,48 personelin yurtdışında bulunması dolayısıyla, %76.4’üne (n=155) ulaşılmıştır. Katılımcılara yüz yüze görüşme tekniği ile öntest uygulanmıştır. Eğitim, işverenin çalışma akışına mani olmayacak şekilde izin verdiği 61 kişiyle yapılmıştır (% 39.4; n= 61) . İkinci test eğitimden iki hafta sonra aynı anket formu ile aynı anda gözetim altında uygulanmıştır. Görüşülen personelin %49’u (76kişi) 41-50 yaş grubunda, %91,6’i (142 kişi) erkek, %69’u (107 kişi) mavi yakalıdır. Görüşülen 155 çalışandan Haziran,2008-Haziran 2009 bir yıllık dönem içerisinde 45 kişide (%29) en az bir ilkyardım gerektiren durumun olduğu saptanmıştır. Bilgi puanlarının yaş grupları arasında fark olmadığı ancak öğrenim durumu arttıkça arttığı, evinde ilk yardım malzemesi bulunan katılımcılarla bulunmayanların ilk yardım bilgi düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı fark vardır. 61 personelde yapılan testler ile eğitim öncesi ve sonrası ilk yardım bilgi seviyeleri ölçülmüş 100 puan üzerinden her katılımcının ilk yardım bilgi puanı hesaplanmıştır. İlk yardım eğitimi öncesi yapılan ön testler ile eğitim sonrası yapılan son testlerden alınan İlkyardım bilgisi notları arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu saptanmıştır. Uygulanan eğitim bilgi puanlarını ortalama 34.8 puan artırmış, yapılan önemlilik testi farkın tesadüfi olmadığını ortaya koymuştur.