Coğrafya öğretmenlerinin bilgiye erişim yolları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: ZEYNEP BUNCUKÇU

Danışman: ÜLKÜ ESER ÜNALDI

Özet:

Bu araştırmanın amacı, dünyaya ve ülkemize ait coğrafya bilgisine ulaşma konusunda çok önemli bir rolü olan coğrafya öğretmenlerinin daha nitelikli olmalarını sağlamaktır. Bu nedenle; Öğretmen bilgisini artırma, doğru ve güvenilir bilgiye erişme, yapılandırmacı yaklaşımı uygulayabilen araştırma ve merak ruhu olan öğretmenler yetiştirmeye katkı sağlamaktır. Bu araştırmanın nicel bölümünde çalışma grubunu maksimum çeşitlilik örnekleme yolu kullanılarak seçilen liselerde görev yapan coğrafya öğretmenleri oluşturmaktadır. Maksimum çeşitliliğe dayalı örneklemin belirlenmesinde, TÜİK (Türkiye istatistik Kurumu) verilerinden elde edilen istatistiki bölge birimleri sınıflaması, (1., 2., 3., düzey) temel alınmıştır. Buna göre NUTS 1 düzeyindeki 12 bölgeden 1 il seçilmiş, seçilen 12 ilde (İstanbul, Erzincan, Malatya, Kilis, Balıkesir, Manisa, Eskişehir, Karaman, Burdur, Sivas, Çorum ve Rize.) toplam 1076 coğrafya öğretmenine anket uygulanmıştır. Uygulanan anketlerden elde edilen veriler SPSS analiz programında değerlendirilmiş ve aşağıdaki sonuçlar elde edilmiştir. Coğrafya öğretmenleri tarafından bilimsel bilgi edinmek için en sık tercih edilen yollar internet ve kişisel kütüphane kullanımıdır. İnternetten ulaşılan bilginin ve kişisel kütüphanelerin yeterli bulunması nedeniyle diğer kütüphanelere gereksinim duyulmamaktadır. Coğrafya öğretmenleri yabancı dil bilmedikleri için uluslararası literatürden faydalanmamaktadır. Güncel yayınlar ulaşılamadığı için takip edilmemektedir. Takip edenlerin tercihi ise; dergi, görsel-işitsel materyaller ve atlaslar yönündedir. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından, coğrafya öğretmenlerine yönelik bilimsel bilgiye erişim yollarızz konulu eğitim programı düzenlenebilir. Uluslararası literatürden faydalanabilmeleri için yabancı dil bilgisini artırıcı eğitim programları düzenlenebilir. Üniversitelerin Bilgi ve Belge Yönetimi bölümlerinin desteğiyle kaynak erişimi ve tanıtımını içeren programlar düzenlenebilir. Yukarıdaki programlar Hizmetiçi Eğitimi yoluyla uygulanabilir.