OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE ÖĞRETMENLERİN TEKNOLOJİK ARAÇ-GEREÇ KULLANIMINA YÖNELİK TUTUMU VE TEKNOLOJİ ÖZ YETERLİK İNANÇLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUKADDES BÖLÜK YILDIRIM

Danışman: Bilal Atasoy

Özet:

Günümüzde teknolojinin yaygınlaşmasıyla birlikte teknolojik cihazlar hayatımızın her alanında kullanılır duruma gelmiştir. Çocuklar teknolojinin sağladığı kolaylığın ve hızın içine doğup büyümektedirler. Yaşamın ilk yıllarından itibaren telefon, tablet, bilgisayar gibi teknolojik araç gereçleri kullanmaktadırlar. Bu konuda yetişkin desteğine ihtiyaç duyarlar. Okul öncesi dönemde bu desteği sağlayan okul öncesi öğretmenlerine büyük iş düşmektedir. Öğretmenlerin teknoloji konusundaki yeterlikleri, geliştirdikleri tutumları ve teknolojiye dair görüşleri çocukları doğru yönlendirme konusunda oldukça önemlidir. Bu araştırma okul öncesi öğretmenlerinin teknoloji öz yeterlikleri, teknolojik araç gereç kullanımına yönelik tutumları ve teknolojiye yönelik kabul düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamıştır. Bu amaç doğrultusunda nicel ve nitel araştırma desenlerinin birlikte kullanıldığı açımlayıcı sıralı karma yöntem kullanılmıştır. Çalışma evrenini 2021-2022 eğitim öğretim yılında yurt geneli MEB’e bağlı okullarda çalışan okul öncesi öğretmenleri oluşturmaktadır. Örneklem grubunu ise veri toplanan 118 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler yüz yüze ve online olarak iki aşamada toplanmıştır.Yüz yüze veriler Ankara ilinde görev yapan öğretmenler ile görüşme yapılarak elde edilmiştir. Online veriler ise tüm yurt genelinde görev yapan okul öncesi öğretmenlerinden toplanmıştır. Öğretmenler rastgele okullardan belirlenmiştir. Nicel veriler için Wartella tarafından 2013’de oluşturulan Erken Çocukluk Eğitiminde Teknoloji Kullanımı Anketi, Doğru’nun 2014’de geliştirdiği Eğitimde Teknoloji Kullanımı Öz-Yeterlik Ölçeği (ETKÖ) ve Kol’un 2012 yılında geliştirdiği Okul Öncesi Eğitimde Teknolojik Araç-Gereç Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği (OÖETTÖ) kullanılmıştır. Ölçeklerden elde edilen toplam puanlar doğrultusunda nitel verilerin toplanacağı 18 kişilik alt örneklem grubu oluşturulmuştur. Bu gruba öğretmenlerin teknolojiyle ilgili görüşleri, eğitimde teknolojiye nasıl yer verdiği ve teknolojiyle ilgili öz eleştirisini içeren 4 adet yarı yapılandırılmış görüşme soruları yöneltilmiştir. Katılımcıların %90’ı okul öncesi eğitimde teknoloji kullanımının kesinlikle uygulanması gerektiğini vurgularken aynı zamanda mesleki ve kişisel teknoloji kullanımı yeterliklerinin de sınıf içinde kullanımlarıyla sınırlı olduğu görülmüştür. Katılımcıların çoğunun (%90) eğitimde teknoloji kullanımı alanında aldıkları eğitim, bireysel eğitim ve çalıştaylara katılmakla sınırlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalıştıkları kurumların yaklaşık %66’sı eğitimde teknoloji kullanımı ile ilgili hiçbir eğitim vermemektedir. Alt örneklem grubuna yöneltilen görüşme soruları sonrasında katılımcılarının teknoloji kullanımı öz-yeterlik inançlarının yüksek olması, teknolojiyi kullanmalarında olumlu tutum geliştirmelerinde ve bunlar arasındaki ilişkinin teknoloji kullanımlarını doğrudan etkilediği sonucuna varılmıştır.