10. Sınıf Öğrencilerinin Fonksiyon Kavramı Bağlamında Online Ters Yüz Sınıf Modelinin Akademik Başarıya ve Tutuma Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Eğitimi Bilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Haşim Türkoğlu

Danışman: Selami Ercan

Özet:

Bu çalışmada, 10. sınıf matematik öğretimindeki fonksiyonlar konusunda online tasarlanmış ters yüz sınıf modelinin akademik başarıya, matematik dersine yönelik tutuma etkisini ve öğrencilerin uygulamaya yönelik görüşlerini incelemek amaçlanmıştır. Araştırmada karma yöntem araştırmalarından açıklayıcı ardışık desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutu öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desene göre tasarlanmıştır. Uygun örnekleme yöntemi kullanılarak araştırmacının çalışmış olduğu Aksaray iline bağlı resmi liseden 10. sınıf seviyesinde 28 öğrenci çalışma grubu olarak belirlenmiştir. Çalışma grubundaki 15 öğrenci deney grubunda, 13 öğrenci kontrol grubunda yer almıştır. Araştırma 2020-2021 eğitim-öğretim döneminde yürütülmüştür. Dersler, deney grubu ile ters yüz sınıf modeline göre EBA platformu üzerinden de paylaşılan videolar yardımıyla Zoom üzerinden online ortamda işlenirken kontrol grubunda geleneksel yöntemlere göre online ortamda Zoom üzerinden 5 hafta boyunca 25 saat işlenmiştir. Araştırmada nicel veriler; araştırmacı tarafından hazırlanan akademik başarı testi ve başka araştırmacılar tarafından daha önce hazırlanmış ve kullanılması için gerekli izinleri alınmış matematik tutum ölçeği ile toplanmıştır. Nitel veriler ise uzman görüşleri alınarak araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme soruları ile toplanmıştır. Akademik başarı testi ve tutum ölçeği deney ve kontrol grubuna deneysel işlemden öncesinde öntest olarak uygulanmış ve grupların denk olduğu anlaşılmıştır. Deneysel işlemden sonra akademik başarı testi ve tutum ölçeği sontest olarak uygulanmıştır. Son olarak deney grubundan seçilen 6 öğrenci ile online ortamda görüşmeler yapılmış ve nitel veriler toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde SPSS 16.0 paket programı kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde içerik analizinden yararlanılmıştır. Çalışmada elde edilen bulgulara göre, 10. sınıf fonksiyonlar konusunda ters yüz sınıf modeline göre tasarlanmış online eğitimin geleneksel online eğitime göre öğrencilerin akademik başarılarını anlamlı düzeyde arttırdığı sonucuna varılmıştır. Deney ve kontrol gruplarındaki öğrencilerin matematik tutum ölçeğinden aldıkları puanlarda farklılık olsa da bu fark istatiksel olarak anlamlı bulunmamıştır. Ayrıca öğrenciler; ters yüz sınıf modelini benimsediklerinden, çoğu derste kullanmak istediklerinden, grup çalışmalarının arkadaşlarıyla ve öğretmenleriyle olan iletişimlerini arttırdığından ve ders videoları sayesinde derslere hazır olarak geldiklerini hissettiklerinden bahsetmişlerdir.

Anahtar Kelimeler : Online eğitim, ters yüz sınıf modeli, matematik eğitimi