Ortaokul öğrencilerinin çevresel tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ELİF YAVUZ

Danışman: Ömer Saylar

Özet:

Bu çalışma Ankara iline bağlı ortaokul düzeyinde öğrenim görmekte olan öğrencilerinin farklı değişkenler açısından çevresel tutumlarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu değişkenleri; cinsiyet, sınıf ve gelir düzeyi, annenin ve babanın eğitim düzeyi, fen bilimlerine karşı ilgi, çevresel faaliyetlere katılma, evcil hayvan besleme, bitki yetiştirme ve düzenli spor yapma durumları oluşturmaktadır. Çalışmanın problemlerini test edebilmek amacıyla yapılan alan araştırmasında nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Uygulama 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Sincan ve Etimesgut ilçelerine bağlı iki ayrı ortaokuldaki 5, 6, 7 ve 8. Sınıf öğrencilerine uygulanmıştır. Çalışmaya gönüllülük esasına dayalı olarak 490 öğrenci katılmıştır. Çalışmada kullanılan ölçek üç bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde kişisel bilgiler yer alırken, ikinci bölümde çevresel tutumun alt boyutu olan çevreye yönelik davranış boyutunu kapsayan ölçek yer almıştır. Üçüncü bölümde ise çevresel tutumun alt boyutları olan çevreye yönelik duygu, çevreye yönelik düşünce ve çevreye yönelik eylemde bulunmaya isteklilik boyutlarını barındıran ölçek yer almaktadır. Uygulanan ölçeğin ilk bölümü 10 maddelik demografik bilgilerden, ikinci bölümü 14 maddeden, üçüncü bölümü ise 21 maddeden oluşmaktadır. Araştırmadan elde edilen veriler frekans, yüzde, standart sapma, t-testi ve One-Way ANOVA, SPSS (Statitical Package for Social Sciences) programı kullanılarak analiz edilmiştir. vii Elde edilen bulgulara göre demografik değişkenlerden bazıları öğrencilerin çevresel tutumları ve çevresel tutumun alt boyutları üzerinde anlamlı bir farklılığa neden olmuştur. Yapılan çalışmaya göre, cinsiyet, fen bilimlerine karşı ilgi, düzenli olarak bir spor dalıyla ilgilenme, evcil hayvan besleme, bitki yetiştirme, çevresel faaliyetlere katılma, sınıf düzeyi ve baba eğitim düzeyinin çevresel tutum veya çevresel tutumun alt boyutları arasında anlamlı bir fark gösterirken; öğrencilerin ailelerinin gelir düzeyi ve annelerin eğitim düzeyi açısından anlamlı bir fark göstermediği saptanmıştır