Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, ÖZEL EĞİTİM , Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MURAT ASLAN
Danışman: Necdet Karasu
Özet:
Bu çalışmada Aksaray ilinde tam zamanlı kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim yürüten ilkokul ve ortaokullarda yapılan bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP) geliştirme birimi toplantılarının içeriklerinin aile tecrübeleri üzerinden tanımlanması amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın verileri dört ilkokul ve iki ortaokul düzeyinde yapılan BEP geliştirme birimi toplantılarında katılımcı gözlemler, bu toplantılara katılmış olan ailelerle yarı yapılandırılmış görüşmeler ve saha notları yoluyla toplanmıştır. Toplanan veriler tümevarımsal bir yöntem ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda BEP geliştirme birimi toplantıları öncesinde toplantılara katılım için yapılan çalışmaların anlamlı katılımı sağlama konusunda sınırlı kaldığı bulunmuştur. Toplantıların işleyişinde, toplantıların yapısal özelliklerinin birtakım sınırlılıkların olduğunu; toplantı içeriklerinin daha çok mevcut durumun tartışılması ve tanı ve yerleştirme ile ilgili olduğu ve ileriye dönük planlamalar konusunda sınırlı bir içeriğin olduğu bulunmuştur. Ailelerin ise daha çok bilgi alarak toplantılara katıldıkları, deneyimlerinin de bilgi almakla sınırlı kaldığı ve bununla bağlantılı olarak toplantılara ilişkin algılarının olumlu olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Kaynaştırma/bütünleştirme, bireyselleştirilmiş eğitim programı, BEP, bireyselleştirilmiş eğitim programı geliştirme birimi toplantıları, aile katılımı