Güzel sanatlar grafik tasarım bölümü öğrencilerinin çizimlerine 3 boyutluluk etkisi kazandırma sürecinde 3b şekillendirme programı


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, GÜZEL SANATLAR EĞİTİMİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SERDAR SÜDOR

Danışman: Yusuf Baytekin Balcı

Özet:

Bu araştırmada “Üniversitelerin güzel sanatlar grafik tasarım bölümlerinde verilen desen

eğitimlerinin, edinilen çalışma prensibi ve birikimin, öğrencilerin 3B çalışmalarına

görüntülü grafik tablet ve organik 3B şekillendirme programı kullanarak üç boyutluluk

kazandırma sürecinde katkısı var mıdır?” sorusuna cevap aranmıştır. Güzel sanatlar

bölümünde daha önceden desen dersi almış öğrencilerin, “Üç Boyutlu Modelleme” dersi

içinde desen derslerinde aldıkları kazanımları, modellemelerine yansıtmak amacıyla 3B

şekillendirme programı kullanılmıştır. Güzel sanatlar grafik tasarım bölümü öğrencilerinin

3B modelleme dersi kapsamında desen derslerinde yaptıkları çizimlerine 3 boyutluluk

kazandırma sürecinde, Görüntülü Grafik Tablet ve organik 3B şekillendirme programından

(Z-brush) nasıl yararlanacakları araştırmanın ana konusu dahilindedir. Desen derslerinde

elde edilen, “üç boyutlu nesneleri iki boyutlu (kağıt) ortamına aktarabilme” yetisinin, “üç

boyutlu nesneleri görüntülü grafik tablet kullanarak üç boyutlu ortama aktarmaya” olan

etkisi araştırılmıştır. “Görsel sanatlar eğitimi alan öğrencilerin desen çalışmalarına üç

boyutluluk kazandırma sürecinde, görüntülü grafik tablet ve 3B şekillendirme esasına dayalı

bir 3B modelleme programı kullanmasının modelleme eğitimine katkıları nelerdir?

Öğrenciler bu çalışma prensibindeki programlardan nasıl yararlanmışlardır? Öğrencilerin

viii

önceden aldıkları desen derslerindeki kazanımlarıyla, 3B şekillendirme programının

uygulanmasıyla elde ettikleri kazanımlar arasında nasıl bir ilgi vardır? Sorularına cevap

aranmıştır. Bu araştırma ile görüntülü tablet yardımı ile yapılan 3 boyutlu organik

modelleme tekniğinin üniversitelerin grafik tasarım bölümü öğrencileri’nin eğitim ve

öğrenim sürecine ne tür bir etkisi olduğu tespit edilmeye çalışılmıştır.

Öğrenme süreçleri boyunca model algılama, objeleri iki boyutlu ve üç boyutlu ortama

aktarabilme becerileri ve görüntülü grafik tablet ile çizimlerine 3 boyutluluk kazandırma

sürecinde Z-Brush organik modelleme programının özelliği olan dijital sculpting yönteminin

etkileri araştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Ankara’da Özel Üniversitenin Güzel

Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Grafik Tasarım Bölümünde 4. Sınıfta öğrenim gören

öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmanın modeli, 3B modelleme derslerinde görüntülü

grafik tablet ile işlenen bir 3B eğitim ortamı hazırlanarak öğrencilere önce canlı modelden

2D desen çalışması yaptırıp çalışma boyunca edindikleri kazanımların görüntülü grafik

tablet vasıtasıyla 3B organik modelleme yöntemi ile elde ettikleri sonuçları incelemektir. 3B

organik modellemeye yönelik etkileri inceleyen bu çalışma tek gruplu deneysel desen

yöntemli “eylem araştırması” modeli ile yürütülmüştür. Araştırmada görsel sanatlar bölümü

derslerinden desen eğitimi içeriğine uygun olarak canlı bir modelden desen çalışması

yapılmış ve bu çalışma daha sonra aynı öğrencilere görüntülü tablet vasıtası ile üç boyutlu

ortama Z-brush programı kullanılarak aktartılmıştır. Araştırmanın verileri öğrenci ürünleri

“Ürün Değerlendirme Formu” ve “ön anket” ve “son anket” çalışmaları ile bağımsız 3 alan

uzmanınca ölçülmüştür. Araştırmanın verileri SPSS 22 programında içerik ölçme düzeyinde

işlenmiştir. Normallik test sağlamasını yapmak için ise Shapiro-Wilk normallik testi

kullanılmıştır. Araştırmada ürün değerlendirme formları üzerinden alınan verilerin

güvenirliğini ölçmek amacıyla, değerlendiriciler arasındaki tutarlılığın analizi için “Pearson

Momentler Çarpım Korelasyonu” istatistik tekniği, Araştırmada ön anket, son anket ve

izleme testi puanları farkını ölçmek amacıyla puanlar arasındaki farkı test etmek için

Tekrarlanan Ölçümler Varyans Analizi (Repeated Measure ) kullanılmıştır.

Öğrencilerin, görüntülü grafik tablet ile 3B şekillendirme programı kullanarak yaptıkları

çalışmalarda başarı katsayısında artış olduğu gözlemlenmiştir. Çalışma grubunu oluşturan

öğrencilerin yarısı güzel sanatlar üniversitesinin ilgili bölümüne yetenek sınavı ile katılmış

öğrenciler olup yarısı ise puanlama sistemi ile okula girmeye hak kazanmış öğrencilerden

oluşmaktadır. Bu öğrenciler arası yapılan puanlamalarda ise anlamlı bir fark görülmemesine

karşın elde edilen değerlerde yetenek sınavı ile giriş yapan öğrencilerin çalışmalarında

özellikle desen çalışmalarında yüksek puanlara rastlanmıştır. Öte yandan öğrencilerin hazır

bulunuşluklarını ve 3B modelleme konusu ile ilgili bilgilerini test etmek amaçlı uygulama

çalışmalarından önce ve sonra anket uygulamaları yapılmıştır. Katılımcıların bilgi ve

tecrübelerinde katılımdan sonra artış olduğu gözlemlenmiştir. Her iki grubun üyeleri de

çalışmalara başlamadan önce hazır bulunurluk açısından birbirilerine denk sonuçlar

vermişlerdir. Çalışmaların desen dersi ile 3B organik modelleme arasındaki göz el algı ve

koordinasyon gibi ilişkilerini tam olarak yansıtabilmeleri amacı ile özellikle görüntülü grafik

tablet vasıtası ile modelleme çalışmaları yaptırılmıştır. Bu sayede desen dersinde başarılı

öğrencilerin 3B şekillendirme programındaki başarıları doğru orantılı olup olmadığı

gözlemlenmiştir. Şekillendirme yöntemi kullanılarak oluşturulan modelleme çalışmalarında

desen dersi eğitiminde alınan oran, orantı, denge hareket gibi unsurların ve anatomik

bilgilerin oluşturulan çalışmaya yansıtıldığı görülmüştür. Bu tarz uygulamaların günümüz

sanat çalışmalarında, sanat dallarıyla ilgili yapılan mesleki çalışmalarda, günümüzde ve

gelecekte oldukça yaygın olacağı görülmektedir. Bu bakımdan, modern sanat eğitiminde

izlenen güncel yolları yakalamak, geleneksel desen çalışmaları ve temel sanat eğitimi ile bir

arada yürütülmesinin önemi ortaya çıkarmak ve ilişkilendirmek açısından önemlidir.Çalışma 2B yüzeyde çizim yaparken edinilen birikimlerin, 2B ortamda yapılan çalışma

stiline benzer bir uygulama ile 3B ortamda çalışırken ortaya çıkan benzerlikler ve ayrılıkların

ortaya çıkarılması açısından önem arz etmektedir.

Anahtar kelimeler: Güzel Sanatlar Eğitimi, Grafik Tasarımı, 3 boyutlu modelleme, Desen,

Görüntülü grafik tablet, Z-Brush