Spor eğitimi veren yükseköğretim kurumlarındaki öğretim elemanlarının mobbing algı düzeyleri


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: ELİF ÜSTÜN

Danışman: ATİLLA PULUR

Özet:

Spor eğitimi veren yükseköğretim kurumlarında görevli öğretim elemanlarının olumsuz davranışlara maruz kalma, iş doyum, örgütsel bağlılık ile akademik performansları arasında ne düzeyde bir ilişkinin olduğunu saptamak, bu çalışmanın amacını oluşturmuştur. Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmanın örneklemini 539 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri; Olumsuz Davranış Ölçeği (ODÖ), Örgütsel Bağlılık Ölçeği, Minnesota İş Doyumu Ölçeği, Akademik Performans Envanteri ve Kişisel Bilgi Formu ile toplanmıştır. İlişkisiz ölçümlerde t testi, tek yönlü varyans analizi, Kruskall Wallis testi, (p<0,05) anlamlılık düzeyinde farklılığın hangi gruplar arasında olduğunun belirlenmesi amacıyla Mann Whitney U Testi kullanılmıştır. Öğretim elemanlarının olumsuz davranışlara maruz kalma, iş doyum (içsel doyum, dışsal doyum), örgütsel bağlılık (uyum, özdeşleşme, içselleştirme) ile akademik performans düzeyleri arasındaki ilişkiler Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ile belirlenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre; öğretim elemanlarının çalışma ortamında olumsuz davranışlara maruz kalma sıklıklarının düşük düzeyde olduğu ve erkeklerin kadınlara oranla daha çok mobbing uyguladığı, genel olarak iş doyumlarının ve örgütsel bağlılıklarının yüksek düzeyde, akademik performanslarının ise düşük düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Kurulan yapısal eşitlik modellemesine ilişkin bulgular neticesinde, öğretim elemanlarının olumsuz davranışlara maruz kalma (mobbing) düzeyleri ile içsel doyum, dışsal doyum, iş doyumu, özdeşleşme, örgütsel bağlılık düzeyleri arasında negatif ve orta ile düşük düzeyde ilişkiler olduğu belirlenmiştir.