Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2012
Öğrenci: AHMET İLTERİŞ YALIN
Danışman: METİN KAYAHAN ÖZGÜL
Özet:Bu araştırmada, 1933-1950 yılları arası yayın hayatında bulunan Yedigün Mecmuası'ndaki, 1937-1950 yılları arası gerçekleştirilen şiir çalışmaları ele alınmıştır. Türk Edebiyatı tarihinde nadiren görülen bir edebi mektep vasfıyla gerçekleşen bu şiir çalışmaları, sanat ilkelerinden ve mecmuada önemli bir rol üstlenen Nihad Sâmi Banarlı'dan hareketle Milli Romantizm ekolü çerçevesinde değerlendirilmiştir. Bu maksatla dört bölüme ayırdığımız araştırmanın birinci bölümünde, önbilgiler mahiyetinde Yedigün Mecmuası, Nihad Sâmi Banarlı ve Milli Romantizm hakkında bilgiler verilmiştir. İkinci bölümde, mektebin temsil ettiği edebi hareketi sağlam bir zemine oturtmak maksadıyla, mecmuanın yayın hayatında bulunduğu dönemin Türk şiiri açısından genel görüntüsü ele alınmaya çalışılmıştır. Araştırmanın üçüncü bölümünde ise, tezimizin konusu olan Yedigün Şiir Mektebinin işleyişi ve şiir anlayışının teknik cepheleri, şair, şiir, dil, üslûp, muhteva, şekil, edebi sanatlar başlıkları altında incelenmiştir. Yine bu bölümde mektep kökenli neşriyat ve sanat organizasyonları olan Resimli Yedigün Şairleri Antolojisi ve Şiir Sergisi ele alınmış ardından mecmuada yer alan şair listesine yer verilmiştir. Dördüncü bölümde, mektebin şiir çalışmalarının neticeleri mahiyetinde, örnek olarak seçilen 20 sanatkârın mektep hayatları, mecmuada yayınlanan şiirleri ve mektep sonrası serüvenleri özellikle Milli Romantizm ekolü çerçevesinde değerlendirmeye tâbi tutulmuş, seçme şairlerden Sedat Umran'la Yedigün Mecmuası ve Milli Romantizm üzerine yapılan röportaja yer verilmiştir. Araştırmanın son bölümünde ise, sonuç yazısına, kaynakçaya ve eklere yer verilmiştir.