OLİMPİK SPOR BRANŞLARINDAKİ ANTRENÖR DAVRANIŞLARI İLE SPORCULARIN DEĞER GELİŞİMİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Orhan GÖK

Danışman: İlyas Okan

Özet:

Bu araştırmanın amacı bireysel değerler ile antrenör davranışlarını değerlendirme arasındaki

ilişkiyi incelemek ve aralarındaki olası ilişkiyi farklı değişkenlerle inceleyerek sonuçlarını ortaya

koymaktır. Bu amaç doğrultusunda araştırmaya farklı olimpik branşlarda (Boks, Atletizm, Güreş,

Hokey Taekwondo, Voleybol) spor hayatına devam eden 147’si erkek (55,1), ( yaş=21,44±4,78),

120’si kadın (44,9), ( yaş=19,72±2,70) olmak üzere toplam 267 sporcu gönüllü olarak katılmıştır.

Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından oluşturulan “Kişisel Bilgi Formu”,

“Sporcular için Antrenör Davranışlarını Değerlendirme Ölçeği” ve “Bireysel Değerler Envanteri”

kullanılmıştır. Bu doğrultuda araştırma kapsamında elde edilen verilerin analizi için Microsoft

Excel ve SPSS 22.0 programı kullanılmıştır. İlk olarak normallik analizleri için Skewness ve

Kurtosis değerlerine bakılmış ve dağılımın normal olduğu tespit edilmiştir. Bu aşamadan sonra ikili

grup karşılaştırmalarında T-Testi ve ikiden fazla grup karşılaştırmalarında ise One-Way Anova

analizi kullanılmıştır. Anova analizi neticesinde farkın kaynağını belirlemek adına post-hoc Tukey

testi kullanılmıştır. Bununla birlikte değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek için ise pearson

korelasyon analizi kullanılmıştır.Sporcuların antrenör davranışları değerlendirmeleri fiziksel

antrenman ve planlama ile olumlu antrenör davranışı alt boyutlarında anlamlı bir farklılıklar tespit

edilmiş erkek sporcuların puan ortalamalarının kadın sporculara göre daha yüksek olduğu

görülmüştür. Olumsuz antrenör davranışı alt boyutunda anlamlı farklılık tespit edilmiş eğitim

düzeyi arttıkça sporcuların antrenör davranışlarını dahada olumsuz algıladıkları görülmüştür. Yaş

ile fiziksel antrenman ve planlama arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmiş sporcuların yaşları

arttıkça antrenör davranışlarını daha olumlu algıladıkları tespit edilmiştir. Sporcuların bireysel

değerleri değerlendirmeleri incelendiğinde disiplin ve sorumluluk, güven ve bağışlama, saygı ve

doğruluk alt boyutlarında anlamlı farklılıklar tespit edilmiş, erkek sporcuların kadın sporculara göre

bu değerlere daha fazla önem verdikleri görülmüştür. Disiplin ve sorumluluk, saygı ve doğruluk alt

boyutlarında anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiş, 9 ve üzeri yıl antrenörü ile çalışan

sporcuların 7 ve 8 yıl çalışan sporculara göre bireysel değerlerinin daha yüksek olduğu

görülmüştür. Sonuç olarak, Spor ortamında antrenörlerin yansıyan davranışları, sporcuların değer

ve davranışlarını etkileyebilir

Anahtar Kelimeler : Değerler, Sportif Değerler, Davranış, Antrenör Davranışları