Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ANABİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Orhan GÖK
Danışman: İlyas Okan
Özet:
Bu araştırmanın amacı bireysel değerler ile antrenör davranışlarını değerlendirme arasındaki
ilişkiyi incelemek ve aralarındaki olası ilişkiyi farklı değişkenlerle inceleyerek sonuçlarını ortaya
koymaktır. Bu amaç doğrultusunda araştırmaya farklı olimpik branşlarda (Boks, Atletizm, Güreş,
Hokey Taekwondo, Voleybol) spor hayatına devam eden 147’si erkek (55,1), ( yaş=21,44±4,78),
120’si kadın (44,9), ( yaş=19,72±2,70) olmak üzere toplam 267 sporcu gönüllü olarak katılmıştır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından oluşturulan “Kişisel Bilgi Formu”,
“Sporcular için Antrenör Davranışlarını Değerlendirme Ölçeği” ve “Bireysel Değerler Envanteri”
kullanılmıştır. Bu doğrultuda araştırma kapsamında elde edilen verilerin analizi için Microsoft
Excel ve SPSS 22.0 programı kullanılmıştır. İlk olarak normallik analizleri için Skewness ve
Kurtosis değerlerine bakılmış ve dağılımın normal olduğu tespit edilmiştir. Bu aşamadan sonra ikili
grup karşılaştırmalarında T-Testi ve ikiden fazla grup karşılaştırmalarında ise One-Way Anova
analizi kullanılmıştır. Anova analizi neticesinde farkın kaynağını belirlemek adına post-hoc Tukey
testi kullanılmıştır. Bununla birlikte değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek için ise pearson
korelasyon analizi kullanılmıştır.Sporcuların antrenör davranışları değerlendirmeleri fiziksel
antrenman ve planlama ile olumlu antrenör davranışı alt boyutlarında anlamlı bir farklılıklar tespit
edilmiş erkek sporcuların puan ortalamalarının kadın sporculara göre daha yüksek olduğu
görülmüştür. Olumsuz antrenör davranışı alt boyutunda anlamlı farklılık tespit edilmiş eğitim
düzeyi arttıkça sporcuların antrenör davranışlarını dahada olumsuz algıladıkları görülmüştür. Yaş
ile fiziksel antrenman ve planlama arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmiş sporcuların yaşları
arttıkça antrenör davranışlarını daha olumlu algıladıkları tespit edilmiştir. Sporcuların bireysel
değerleri değerlendirmeleri incelendiğinde disiplin ve sorumluluk, güven ve bağışlama, saygı ve
doğruluk alt boyutlarında anlamlı farklılıklar tespit edilmiş, erkek sporcuların kadın sporculara göre
bu değerlere daha fazla önem verdikleri görülmüştür. Disiplin ve sorumluluk, saygı ve doğruluk alt
boyutlarında anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiş, 9 ve üzeri yıl antrenörü ile çalışan
sporcuların 7 ve 8 yıl çalışan sporculara göre bireysel değerlerinin daha yüksek olduğu
görülmüştür. Sonuç olarak, Spor ortamında antrenörlerin yansıyan davranışları, sporcuların değer
ve davranışlarını etkileyebilir
Anahtar Kelimeler : Değerler, Sportif Değerler, Davranış, Antrenör Davranışları