Uçak görevlendirme ve tarifelendirme için bütünsel modelleme yaklaşımı (flıght assıgnment)


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: GÜRKAN SÜZER

Danışman: HİKMET BAYIRTEPE

Özet:

Hava taşımacılığında gelişen bilgisayar teknolojilerinin de yardımı ile filo planlama ve tarifelendirme aşamalarının bir arada bütünsel yaklaşımlarla çözülmesine yönelik çalışmalar hız kazanmıştır. Son yıllarda özellikle filo atama ve bakım rotası gibi ikili bütünselleştirme yöntemleri kullanılmaya başlamıştır. Ancak tarifenin belirlenmesi en önemli planlama aşamasını oluştursa da bu aşama genellikle mevcut tarifenin iyileştirilmesine yönelik yöntemlerle sınırlı kalmıştır. Uçuş atama yöntemi bu çerçevede tarifelendirme, filo seçimi ve bakım rotalarının oluşturulması amacıyla geliştirilen bir yöntemdir. Personel eşleştirmenin de eklenmesi ile yöntem tam anlamıyla tarifelendirme planlaması süreçlerini bütünsel bir şekilde çözebilecek bir algoritmanın oluşturulmasını sağlayacaktır. Tez çalışmasında yöntem önce günlük taleplerin karşılanması problemi üzerinde sınanmış, daha sonra da gün içi talep değişikliklerinin yöntem üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışma sonuncunda 3 tip filo ile denenen yöntemin uygulanabilir olduğu ve çeşitli talep durumlarına göre çözüm sunabildiği anlaşılmıştır. İşletici karar değişkenlerinin etkisine göre yeni sıralamalar yapılarak karar vericilerin sağlıklı bir sonuca ulaşabilmeleri sağlanmıştır.