Ortaokul Öğretmenlerinin Yenilikçi Öğretmen Özelliklerine İlişkin Görüşleri (Gaziantep İli Örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Funda Tuba AKTOSUN

Danışman: Yusuf Budak

Özet:

Bu çalışmada ortaokul öğretmenlerinin yenilikçi öğretmen özelliklerine ilişkin görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Yapılan literatür taraması sonucunda yenilikçi öğretmen özelliklerine yönelik altı alt boyut belirlenmiş ve çalışma bu alt boyutlar çerçevesinde oluşturulmuştur. Bu alt boyutlar; teknolojik gelişimlere açıklık, öğrenci merkezli düşünme ve rehberlik, kişisel ve mesleki gelişim iş birliği içerisinde çalışabilme, öğrenci motivasyonu ve cesaretlendirme, yenilikçi ve yeniliklere açık olma şeklindedir. Belirlenen alt boyutlar cinsiyet, branş, mesleki hizmet süresi, yabancı dil bilgisi ve yabancı dil seviyesi değişkenlerine göre incelenmiştir. Araştırma tarama modelinde gerçekleştirilen bir araştırmadır. Bu bağlamda veriler toplanırken araştırmacı tarafından geliştirilen ve dört bölümden oluşan “Yenilikçi Öğretmen Özelliklerine İlişkin Durum Değerlendirme” anketi kullanılmıştır. Toplanan veriler frekans, yüzde, dağılım ve ortalama hesaplanarak analiz edilmiştir. Araştırmada Gaziantep ili Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi kurumlarda görev yapan 481 ortaokul öğretmenlerinden veri toplanmıştır. Elde edilen sonuçlar araştırmanın bulgular kısmında yer almaktadır. Bulgulara göre araştırmaya katılan ortaokul öğretmenlerinin teknolojik gelişmelere açık olma durumlarının, işbirliği içerisinde çalışabilmelerinin, öğrenci merkezli düşünme ve rehberlik etme becerilerinin yüksek, öğrenci merkezli düşünme ve rehberlik etme becerilerinin, öğrencilerinin motivasyonlarını arttırma becerilerinin, kişisel ve mesleki gelişimlerine verdikleri önemin, yenilikçi ve yeniliklere açık olma durumlarının yüksek olduğunu göstermiştir. Bunun yanında belirlenen cinsiyet, branş, mesleki hizmet süresi gibi kriterler doğrultusunda bazı alt boyutlarda anlamlı farklar olduğu gözlenmiştir. Ayrıca araştırma kapsamında ortaokul öğretmenlerinin takip ettikleri ve derslerinde kullandıkları web siteleri, meslektaşlarıyla iletişim kurdukları kanallar, katıldıkları eğitimler, takip ettikleri süreli yayınlar, derslerinde kullandıkları farklı etkinlikler gibi güncel veriler de araştırmanın bulgular bölümünde tablolar halinde sıralanmıştır. Araştırma sonuçlarından yola çıkarak eğitim kurumlarının fiziki şartlarının iyileştirilmesi, öğretmenlerin en az bir yabancı dil öğrenmeleri konusunda teşvik edilmeleri, öğretmenlerin kendi şehirlerinde, ülke genelinde veya farklı ülkelerde görev yapan meslektaşlarıyla iş birliği ve iletişimlerinin güçlenmesi adına projelere katılımlarının desteklenmesi, öğretmenlerin hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimlerle güncel yaklaşımlardan haberdar edilmesi ve öğrencilerine mümkün olan en iyi şekilde rehberlik yapmalarının sağlanması, gelişime açık olan öğretmenlerin belirlenen farklı ödüllerle motive edilmeleri, öğretmenlere verilen hizmet içi eğitimlerin güncellenmesi, yayınevleriyle anlaşmalar yapılarak öğretmenlerin gerek kendi meslekleriyle ilişkili gerekse kendi kişisel gelişimleriyle ilgili süreli yayınlara ulaşımı konusunda çalışmalar yapılması önerilmektedir. Ayrıca bu çalışma gibi illere yönelik olan çalışmaların arttırılması, öğretmenlerin genel durumunun belirlemesi ve bakanlık düzeyinde önlemler alınması araştırmanın sonuçları açısından önem taşımaktadır.

Anahtar kelimeler : Öğretmen, ortaokul öğretmeni, yenilikçi öğretmen özellikleri, inovatif öğretmen, inovasyon.