60 ay ve üzeri okul öncesi eğitim alan çocukların bağlanma stillerinin, ahlaki ve sosyal kural algısı ve sosyal davranışları ile ilişkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: ELİF AKSEKİLİ

Danışman: GÜLÜMSER GÜLTEKİN AKDUMAN

Özet:

Bu araştırma, 60 ay ve üzeri okul öncesi eğitim alan çocukların bağlanma stillerinin, ahlaki ve sosyal kural algısı ve sosyal davranışları ile ilişkisini incelenmek amacıyla yapılmıştır. Bu kapsamda; araştırmanın evrenini, 20142015 eğitim öğretim yılında Ankara il merkezinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı Özel Tevfik Fikret Ana Okulu'nda okul öncesi eğitime devam eden 60 ay ve üzeri çocuklar oluşturmuştur. 20142015 eğitim öğretim yılında Ankara il merkezinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı Özel Tevfik Fikret Ana Okulu'nda okul öncesi eğitime devam eden 60 ay ve üzeri çocukların toplam sayısı 80'dir. Çalışmanın örneklem hacmi evren biliniyorken yöntemi ile belirlenmiştir. Çalışmada %95 güvenle ve %10 duyarlılık göz önüne alınarak hesaplamalar yapılmıştır. Olayın görülme sıklığı ise %50 olarak değerlendirilmiştir. Çalışmada 80 kişilik bir evrenden en az 47 kişi ile görüşülmesine karar verilmiştir. Araştırmada çocuklara ilişkin demografik verilerini elde etmek amacıyla "Çocuklar için Genel Bilgi Formu", çocukların bağlanma düzeylerini belirlemek için 'Tamamlanmamış Oyuncak Bebek Hikayeleri Ölçeği', çocukların ahlaki sosyal kural algılarını belirlemek için 'Ahlaki Sosyal Kural Algısı Ölçeği' ve çocukların sosyal davranışlarını belirlemek için 'Sosyal Davranış Ölçeği' kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 20 paket programı ile analiz edilmiştir. Değişkenlerin normal dağılımdan gelme durumları araştırılırken birim sayıları nedeniyle Shapiro Wilk's' den yararlanılmıştır. Gruplar arasındaki farklılıklar incelenirken değişkenlerin normal dağılımdan gelmemesi nedeni ile Mann Whitney U Testinden yararlanılmıştır. Yapılan istatistiklerde anlamlılık düzeyi olarak 0,05 seçilmiştir. Araştırma sonucunda çocukların anneye bağlanma düzeyleri ile demografik özellikleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı ortaya çıkmıştır. Ahlaki otorite puanı bakımından çocukların yaş grupları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ahlaki kural ve ahlaki ceza puanı bakımından çocukların daha önce başka bir okul öncesi eğitimi kurumuna gitmiş olma durumları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Sosyal kural puanı ve ilişkisel saldırganlık puanı bakımından çocukların daha önce başka bir okul öncesi eğitimi kurumuna gitmiş olma durumları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık belirlenmiştir. Fiziksel saldırganlık puanı bakımından çocukların cinsiyetleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Araştırmada ayrıca; fiziksel saldırganlık puanı ile bağlanma puanı, ahlaki otorite puanı, ahlaki kural puanı arasında istatistiksel olarak anlamlı, negatif ve düşük bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Olumlu davranış puanı ile ahlaki otorite puanı arasında istatistiksel olarak anlamlı, pozitif ve düşük bir ilişki belirlenmiştir.