Pandemi (Covid-19) Sürecinde Ortaokul Matematik Öğretim Programının Uzaktan Eğitim İle Uygulanmasına Yönelik Öğretmen Ve Müfettiş Görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yıldız SARIKAYA

Danışman: Yücel Kayabaşı

Özet:

Bu araştırmada Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitimde kullanılmaya devam eden matematik öğretim programı ile ilgili öğretmen ve müfettişlerin görüşlerini belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; Ankara ilinde çalışmakta olan 366 öğretmen ve 10 müfettişten(denetmen) oluşturmaktadır. Karma araştırma modelinin tarama modelinde gerçekleştirilen bu araştırmada veriler, nicel ve nitel yaklaşımlar yoluyla toplanmıştır. Araştırma verilerinin toplanması amacıyla öğretmenlere uygulamak amacıyla “2020-2021 Eğitim Öğretim Yılı Uzaktan Eğitim Sürecinde Kullanılan Matematik Öğretim Programına Yönelik Öğretmen Görüşleri Anketi ile hem öğretmenler hem de müfettişler(denetmenler) için yarı yapılandırılmış görüşme formu geliştirilmiş ve kullanılmıştır. Araştırmada 346 öğretmenden elde edilen nicel veriler, SPSS paket programı yardımıyla, frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, ilişkisiz gruplar için Kruskal Wallis H ve Mann-Whitney U testi kullanılarak çözümlenmiştir. 20 öğretmen ve 10 müfettişten yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilen nitel veriler için içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; öğretmenler uzaktan eğitim sürecinde MEB’ın hızlı kararlar aldığını, bu süreçte tüm öğrencilere ulaşılamadığını, kullanılan programda yer alan hedeflerin(kazanımların) matematik dersinin genel amaçları ile tutarlı olduğunu ancak hedeflerin öğrencilerin bireysel farklılıklarını dikkate almadığını, programın içerik boyutunun öğretim ilkelerine uygun olduğunu fakat canlı derslerde ders dışı uygulamalara yeterince yer verilmediğini, kullanılan etkinliklerin öğretmen-öğrenci iletişimini güçlendirdiğini belirtmişlerdir. Ölçme aracının bazı alt boyutlarındaki öğretmen görüşlerinin; cinsiyet değişkenine göre uzaktan eğitim süreci boyutunda, okul türü değişkenine göre hedef, içerik, öğrenme-öğretme süreci ve ölçme değerlendirme boyutlarında, kıdem değişkenine göre içerik boyutunda, yerleşim yeri değişkenine göre ölçme-değerlendirme boyutunda, hizmet içi eğitim alma değişkenine göre uzaktan eğitim süreci, hedef, içerik, öğrenme-öğretme süreci, ölçme değerlendirme boyutlarında anlamlı bir fark olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yapılan görüşmeler sonucunda öğretmenler; öğrencilerin tamamına ulaşılamadığını dolayısı ile hedefe(kazanımlara) ulaşılamadığını, içeriğin tamamlandığını, dönüt düzeltmelerin yeterince yapılamadığını, ölçme-değerlendirme yönteminin geçerliğinin ve güvenirliğinin düşük olduğunu ifade etmişlerdir. Tüm bunların yanı sıra uzaktan eğitimin zaman-mekan serbestliği sağladığını ancak sosyalleşmeye engel olduğunu belirttikleri görülmüştür. Ayrıca öğretmenler ortaokul matematik öğretim programının programın yeniden düzenlenmesi gerektiği şeklinde öneride bulunmuşlardır. Müfettişler(denetmenler) ile yapılan görüşmelerde ise uzaktan eğitimin yüz yüze eğitimi desteklediği ve pandemi sürecinde başarılı bir uzaktan eğitim süreci geçirildiği, öğretmenlerin programın hedeflerine ulaşamadıkları ve etkili iletişimin gerçekleşmediğini, içeriğin öğretmenlerin söylemlerinin aksine tamamlanmadığını, öğretmenlerin uzaktan eğitime yeterince ilgi göstermediklerini, öğrencilerin motivasyonlarının düşük olduğunu, öğrenme-öğretme sürecinin verimli olamadığını, dönüt-düzeltme yapılamadığını, uzaktan eğitimde ölçme-değerlendirme yapılamayacağını, değerlendirmenin güvenirliğinin düşük olduğunu ifade ettikleri görülmektedir. Bununla birlikte müfettişler(denetmenler) uzaktan eğitimin zaman-mekan bağımsızlığı sağladığını, yüz yüze eğitime alternatif olduğunu, teknoloji okur yazarlığına teşvik ettiğini, kısa zamanda birçok bilgiye ulaşma imkanı sağladığını ancak her öğrenim seviyesinde farklı etkiye sahip olduğunu, dönüt alınamadığını söyledikleri görülmüştür. Müfettişlerin uzaktan eğitim için verdikleri önerilerin; öğrencilere uzaktan eğitimde kullanacakları teknolojik imkanların sağlanması gerektiği, internet ağının güçlendirilmesi gerektiği, ailelerin sürece dahil edilmesi gerektiği ve öğrencilerin daha aktif olabilecekleri interaktif programların kullanılması olduğu görülmektedir.

Anahtar Kelimeler : Eğitim programı, uzaktan eğitim, matematik öğretim programı