Türkçe Dersinde Etkileşimli Tahta Kullanımıyla Desteklenen Plickers Uygulamasına Dayalı Soru Çözme Yöntemi Üzerine Öğrenci Görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Elçin Baca

Danışman: Yusuf Budak

Özet:

Bu araştırmanın genel amacı; Türkçe dersinde etkileşimli tahta ve web 2.0 araçlarından Plickers uygulamasıyla soru çözme yöntemine ilişkin olarak öğrenci görüşlerinin belirlenmesidir. Bu amaca ulaşmak için nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. 2020-2021 eğitim öğretim yılında Ankara’da bir ortaokulun 5. Sınıfında öğrenim gören 17 öğrenciyle 8 hafta boyunca etkileşimli tahta üzerinden dersler yürütülmüş ayrıca Plickers uygulamasıyla soru çözümleri yapılmıştır. Daha sonra 17 öğrenciye yarı yapılandırılmış sorulardan oluşan görüşme formu uygulanmıştır. Araştırmanın bulgularından elde edilen sonuçlara göre öğrencilerin etkileşimli tahtaya karşı olumlu bir tutum sergiledikleri, etkileşimli tahtanın Türkçe derslerinde kullanılmasından keyif aldıkları görülmüştür. Ancak kağıt, defter, kitap gibi materyaller kullanarak ders işlemenin daha işlevsel olduğunu düşünenlerin ve etkileşimli tahtada zaman zaman donma, takılma, ekran parlaması gibi olumsuzlukların olduğu görülmüştür. Öğrencilerin Plickers uygulaması hakkındaki görüşleri genel olarak olumludur. Öğrencilerin tamamının uygulamayı kolay bulduklarını görülmüştür. Ancak sorulara yanlış cevap veren öğrencilerin tüm sınıfça görülmesi öğrencileri olumsuz etkilemiştir. Öğrenciler Plickers’la soru çözümünü beğenmişlerdir. Türkçe dersinde bu yöntem sayesinde sıkılmadıklarını ifade etmişlerse de öğrencilerin çoğu Plickers’ı bütün derslerde kullanmayı tercih etmemektedir. Türkçe ders kitabı etkinliklerinin etkileşimli tahtadan yapılmasının dersin verimini ve derse katılımı artırdığı, dersi öğrenmeyi kolaylaştırdığı, sınav başarılarını artırdığı görülmüştür. Ancak yapılan etkinliklerin tekrar edilemiyor olması olumsuzluk olarak görülmüştür. Plickers uygulanarak soru çözümünün başarıyı artırdığı, Plickers’ın soru çözümünü kolaylaştırıp eğlenceli hale getirdiği, dikkatlerini artırdığı, soru çözümlerini hızlandırdığı görülmüştür. Ancak bu yöntemin öğrencilerin diğer derslerdeki başarılarına katkı sağlamadığını düşündükleri görülmüştür. Bu sonuçlara göre ekranın parlamasının engellenmesi için sınıflarda perde kullanılması, etkileşimli tahta uygulamaları sırasında tahtada donma ve takılma problemlerinin olmaması için düzenli aralıklarla bakımlarının yapılması, derse karşı ilgi ve motivasyonu daha da artırmak için özellikle derslerin yoğun teorik kısımlarının ardından Plickers’la soru çözümü yapılması, sorulara yanlış cevap veren öğrencilerin tüm sınıfça görülmemesi için öğrenci isimlerinin gizlenmesi, etkileşimli tahtada yapılan etkinliklerin tekrar edilebilmesi için tahtada yapılan etkinliklerin kaydedilip öğrencilerle paylaşılması, diğer derslerde de Plickers kullanılıp sonuçlarının değerlendirilmesi ve buna göre planlama yapılması önerilmiştir.

Anahtar Kelimeler : Eğitim teknolojisi, Plickers, web 2.0 araçları, etkileşimli tahta, öğrenci görüşü