Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının 8. sınıf öğrencilerinde madde döngüleri ve çevre sorunları konusundaki başarılarına ve argümantasyon seviyelerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERVE KUTLUER

Danışman: ÖMER SAYLAR

Özet:

Bu çalışma; argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının 8. Sınıf öğrencilerinde madde döngüleri ve çevre sorunları konusundaki akademik başarılarına ve argümantasyon seviyelerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın amacına bağlı olarak uygulama 2018-2019 öğretim yılı 2. Döneminde öğrenimini Ankara ili Çankaya ilçesindeki Tevfik ileri ortaokulunda devam ettiren 8. Sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu olarak biri deney diğeri kontrol grubu olacak şekilde iki farklı sınıf seçilmiştir. Araştırma deney grubunda 36, kontrol grubunda 26 öğrenci olmak üzere toplam 62 öğrenci ile yürütülmüştür. Çalışmanın örneklemini 8. Sınıfta okuyan bu 62 öğrenci oluşturmaktadır. Madde döngüleri ve çevre sorunlarına ait ön bilgilerini ölçmek için çalışmaya katılan öğrencilerin tamamına ön test olarak, başarı testi ve argümantasyon seviye etkinlikleri uygulanmıştır. Ön test sonuçlarına göre deney ve kontrol grubunun homojen ve normal dağılım gösterip göstermediğini incelemek için one sample kolmogorov smirnov testi ile levene testi uygulanmıştır. Daha sonra araştırılması yapılan konu içerikleri deney grubunda argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımı ile işlenirken, kontrol grubunda geleneksel öğretim yöntemi ile işlenmiştir. Ön test olarak uygulanan başarı testi deney ve kontrol grubuna son test olarak tekrar uygulanmıştır. Ön test başarı testi ile son test başarı testinden elde edilen sonuçlara göre ilişkili örneklemler için t-testi analizi, SPSS(Statitical Package for Social Sciences) programı kullanılarak yapılmıştır. T-testi analizinin sonuçlarına göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık olup olmadığı konusunda yorum yapılmış ve iki farklı öğretim tekniği arasında gözlemlenen farklar ifade edilmiştir. Argümantasyon seviyelerindeki değişimi gözlemlemek için son testte oluşturulan argümanlara bakılarak nitel verilerin analizinde kullanılan frekans ve yüzde dağılımlarına yer verilmiştir. Çalışmanın nicel ve nitel analiz sonuçları vii incelendiğinde ATBÖ yaklaşımına dayalı konu anlatımının öğrencilerin akademik başarılarına, derse olan aktif katılımına, sınıf ortamında öğrencilerin tartışmaya dahil olmalarına, öğrencilerin birbirleri ile fikir alışverişinde bulunmasına ve argümantasyon seviyelerine olumlu yönde etki ettiği sonucuna ulaşılmıştır.