TELEVİZYONDAKİ ÇOCUK PROGRAMLARININ BES-ALTI YAS ÇOCUKLARI İÇİN SÖZEL SİDDET VE ANTİSOSYAL SÖZCÜKLER İÇERME DURUMUNUN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Melike Sibel İNANLI

Danışman: NESLİHAN AVCI

Özet:

Günümüzde televizyonun, ister olumlu ister olumsuz yönde olsun, toplumu etkileme gücüne ve toplumun zihinsel hayatına hükmeden bir konuma sahip oldugu kabul edilmektedir. Televizyon artık tüm insanlıgın toplumsal hayatını etkileyen, belirleyen en güçlü aygıttır. O nedenle, televizyonun bu etkisini her açıdan ciddi sorgulamalara ve analizlere tabi tutmak gerekmektedir.Televizyonun okul öncesi dönemdeki çocuklar üzerindeki davranıssal, düsünsel ve duygusal etkileri yüksektir. Çünkü bu dönemdeki çocuklar çok çabuk ve kolay etkilenmektedir. Bu arastırma televizyondaki çocuk programlarının 5-6 yas çocukları için; sözel siddet ve anti-sosyal sözcükler içermesi durumunun incelenmesi amacıyla yapılmıstır. Arastırmada, düzenlenen anket formu aracılıgıyla Ankara merkez ilçelerinde okul öncesi egitim kademesinde kayıtlı bulunan 5-6 yas çocuk anneleri gözlemlerine dayalı veriler elde edilmistir. Arastırmanın evrenini Ankara İli merkez ilçelerinde izlenen çocuk programlarını izleyen çocukların anneleri olusturmaktadır. Birinci asama evrenini ise Ankara ili merkez ilçelerinde 2006-2007 ögretim yılında okul öncesi kurumlarda kayıtlı bulunan 5-6 yasındaki 40.688 çocugun anneleri olusturmaktadır. Yayın yapan tüm kanallardaki yayında olan çocuk programlarından en çok izlenen 20 program içinden video kaydı yapılabilen 6 tanesi seçilerek örneklem hacmi olarak belirlenmistir. Bu altı programdan dörder gözlem alınmıstır. Arastırmadan elde edilen sonuçlar iki bölüm olarak degerlendirilmis ve sonuçlar asagıdaki gibidir: Arastırmanın birinci asama sonuçları; Lise ve üniversite mezunu annelerin diger egitim düzeyindeki annelere göre daha çok programların içerigini denetleyip, kısıtlama getirdigi görülmüstür. Her egitim düzeyindeki anneye göre çocuklar televizyon programlarından olumsuz etkilenmektedir. Her egitim düzeyindeki anneye göre çocuklar, televizyon programlarındaki siddet içeren sözcüklere maruz kalmaktadır. Her egitim düzeyindeki anneye göre çocuklar, televizyon programlarındaki anti-sosyal sözcüklere maruz kalmaktadır. Her egitim düzeyindeki anneye göre çocuklar, televizyon programlarındaki argo sözcüklere maruz kalmaktadır. Arastırmanın ikinci asamasına ait sonuçlar; Kullanılan sözel siddet içerikli sözcük sayıları açısından kanallar arasında anlamlı farklılık görülmektedir. ATV de kullanılan sözel siddet içerikli sözcük sayısı KANAL D dekine göre anlamlı derecede yüksek görülmektedir. Genel olarak bakıldıgında ATV kanalında en fazla sözel siddet içeren sözcük kullanılırken, KANAL D' de en az sayıda kullanılmaktadır. Kullanılan anti- sosyal içerikli sözcük sayıları açısından kanallar arasında anlamlı farklılık görülmektedir. ATV' de kullanılan anti- sosyal içerikli sözcük sayısı KANAL D 'dekine göre anlamlı derecede yüksek görülmektedir. Genel olarak bakıldıgında ATV kanalında en fazla anti -sosyal içeren sözcük kullanılırken, KANAL D 'de en az sayıda kullanılmaktadır. Kullanılan sözel siddet içerikli sözcük sayıları açısından programlar arasında anlamlı farklılık görülmektedir. Garfield programında daha düsük sayıda sözel siddet içerikli sözcüklerin kullanıldıgı görülmektedir. En yüksek ise Selene programında görülmektedir. Kullanılan anti sosyal içerikli sözcük sayıları açısından programlar arasında anlamlı farklılık görülmektedir. Garfield programında daha düsük sayıda anti-sosyal içerikli sözcüklerin kullanıldıgı görülmektedir. En yüksek ise Selena programında görülmektedir.