Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Öğrenci: İBRAHİM HİMMETOĞLU
Danışman: ÜLKÜ ESER ÜNALDI
Özet:Bu araştırma, ortaöğretim 12. sınıf öğrencilerinin küreselleşme ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi amacı ile yapılmıştır. Çalışmanın 12. sınıf öğrencileri ile yapılmasının amacı, 9 ve 10. sınıflarda zorunlu olarak 11 ve 12. sınıflarda ise bazı bölümlerde seçmeli olarak verilen coğrafya dersi ve bazı bölümlerde 11 ve 12. sınıflarda verilmeyen coğrafya dersi konularının 12. sınıf itibari ile bitmiş olmasıdır. 2005 yılında yürürlüğe giren 2010 yılında yeniden düzenlenen Coğrafya Dersi Öğretim Programı sarmal bir yapıda hazırlanmıştır. 9. sınıfta coğrafya dersi ile tanışan öğrenciler küreselleşme kavramını da bu dersin içeriğinde görmektedir. 10 ve 11. sınıflarda da coğrafya dersi konuları içerisinde küreselleşme kavramı ile karşılaşan öğrenciler 12. sınıf konularında ise küreselleşme kavramını daha fazla görmektedir. Araştırmada, öğrencilerin sadece küreselleşme ile ilgili düşünceleri değil cinsiyet, okul türü, aile yerleşim birimi, coğrafya dersi alma durumu, ailelerin meslek grubu, ailelerin aylık gelir durumu, yaşadıkları meskende internet bağlantısı olma durumu ve günlük internet kullanım süresi gibi durumlara göre farklılaşmalar sorgulanmıştır. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Verilerin toplanması için uzman görüşleri dâhilinde anket hazırlanmış, hazırlanan anketler örneklem olarak belirlenen Ağrı ve ilçelerinde faaliyet gösteren çeşitli ortaöğretim kurumlarının 12. sınıflarında öğrenim gören 460 öğrenciye uygulanmıştır. Anketin çözümlenmesinde SPSS programı kullanılmış, betimsel istatistik yöntemlerinden yüzde ve frekans değerleri hesaplanmış ve yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda araştırmaya katılan öğrencilerin cinsiyet, okul türü, aile yerleşim birimi, coğrafya dersi alma durumu, ailelerin meslek grubu, ailelerin aylık gelir seviyesi durumu, yaşadıkları meskende internet bağlantısı olma durumu ve günlük internet kullanım süresi gibi değişkenlere bağlı olarak öğrencilerin küreselleşme ile ilgili görüşlerinin ne durumda olduğu belirlenmiştir.