Öğrenci ve Okul Değişkenlerinin SBS Matematik Başarısı ve Gelişimine Etkileri: Üç Düzeyli Hiyerarşik Lineer Gelişim Modeli ile Bir İnceleme


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Emine Yavuz

Danışman: ŞEREF TAN

Özet:

Bu çalışma ortaokulda öğrencilerin matematik başarılarını ve matematik başarılarındaki gelişimi etkileyen öğrenci ve okul değişkenlerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma evrenini, Ankara ilinde 2008 yılında ortaokula başlayıp 2011 yılında ortaokuldan mezun olan ortaokul öğrencileri oluşturmaktadır. Örneklem için seçkisiz olmayan, tipik durum örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma örneklemini, Ankara ilindeki 40 ortaokuldan, 2008 yılında ortaokula başlayıp 2011 yılında mezun olmuş, 3715 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin üç yıllık eğitim-öğretim sürecini aynı okulda geçirmeleri dikkate alınmıştır. Öğrencilerin matematik başarıları ve matematik başarılarındaki gelişimi etkileyen öğrenci ve okul değişkenleri incelendiği için bu çalışma nedensel karşılaştırma modelindedir. Çalışmada kullanılan veriler Milli Eğitim Bakanlığı ile yapılan yazışmalar sonucu elde edilmiştir. Öğrencilerin ilgili eğitim-öğretim dönemlerinde uygulanan SBS matematik alt testi ham puanları bağımlı değişken olarak analize dahil edilmiştir. Cinsiyet, altıncı sınıftaki yılsonu matematik not ortalaması ve altıncı sınıftaki okula devam durumu öğrenci düzeyi değişkenlerini oluştururken okul türü ve büyüklüğü okul düzeyi değişkenlerini oluşturmaktadır. Değişkenlerin etkilerinin incelenebilmesi için verilerin analizinde üç düzeyli hiyerarşik lineer gelişim modeli kullanılmıştır. Öğrencilerin SBS matematik alt testi ham puanları üç düzeyli hiyerarşik lineer gelişim modeline bağlama yapılarak dahil edilmiştir. Birinci araştırma probleminin cevaplanması için tamamen koşulsuz model; ikinci ve üçüncü araştırma problemlerinin cevaplanması için birinci düzey gelişim modeli; dördüncü araştırma probleminin cevaplanması için ikinci düzey modeli ve beşinci araştırma probleminin cevaplanması için üçüncü düzey modeli analizi yapılmıştır. Üç düzeyli hiyerarşik lineer gelişim modeli analizi sonucunda öğrencilerin matematik başarılarında bir gelişme olmadığı görülmüştür. Öğrenci değişkeni olarak altıncı sınıfta okula devam durumu ve yılsonu matematik not ortalamasının, okul değişkeni olarak okul türünün öğrencilerin altıncı sınıftaki matematik başarılarını istatistiksel olarak etkiledikleri görülmüştür.