İLKOKUL MATEMATİK DERSİNDE DİJİTAL EĞİTİM PLATFORMLARININ SINIF ÖĞRETMENLERİ GÖRÜŞLERİNE GÖRE İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TEMEL EĞİTİM ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Elif Büşra Yazıcı

Danışman: Mehmet Arif Özerbaş

Özet:

Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeler bilgiye ulaşma yollarını değiştirerek öğrenme öğretme süreçlerini etkilemiştir. Milli Eğitim Bakanlığı’nın 2010 yılında başlattığı Fırsatları Artırma ve İyileştirme Hareketi (FATİH) Projesi kapsamında kullanılacak olan e-içerikler geliştirilmiş ve öğrenme öğretme sürecinin vazgeçilmez bir parçası haline gelen dijital eğitim platformlarının kullanımı yaygınlaşmıştır. Günümüz öğrenme öğretme sürecinde dijital eğitim platformlarından sıkça yararlanılmaktadır. Covid-19 salgınıyla beraber uzaktan eğitime geçilmesiyle birlikte eğitim öğretim sürecine sadece bu platformlar üzerinden devam edilebilmiş ve platformların önemi bir hayli artmıştır. Dolayısıyla öğrenme öğretme sürecine

vii

etki eden dijital eğitim platformlarının yeterlik düzeyleri önemli bir yer teşkil etmektedir. Bu araştırmada öğretmenlerin derslerinde sıkça tercih ettikleri platformlar farklı boyutlardan incelenerek öğrenme öğretme sürecine olan etkilerinin gözler önüne serilmesi planlanmıştır. Bu çalışmanın amacı, ilkokul matematik dersinde kullanılan dijital eğitim platformlarına yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın amacına yönelik verileri elde etmek için karma yöntem (mixed method research) olarak adlandırılan nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda betimsel tarama modeli, nitel boyutunda ise yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Araştırmada örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ilinde MEB’e bağlı devlet ve özel ilkokullarında görev yapan 601 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Nicel verilerin analizinde SPSS 23 istatistik programından yararlanılmıştır. İkili değişkenler arasındaki farkların belirlenmesinde Mann-Whitney-U testi ve daha fazla değişkenler arasındaki farkların belirlenmesinde ise Kruskal-Wallis testinden yararlanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise içerik analizi yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler ışığında, öğretmenlerin platformları kullanma durumları farklı değişkenler açısından incelendiğinde, cinsiyet ve eğitim düzeyi değişkenine göre anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Sınıf öğretmenlerinin dijital eğitim platformlarını kullanma durumları kıdem değişkenine göre incelendiğinde yalnızca EBA’da, görev yaptıkları okul türü değişkenine göre incelendiğinde ise yalnızca Okulistik’te anlamlı farklılıklara rastlanmıştır. Sınıf öğretmenlerinin dijital eğitim platformlarını kullanma durumları okutulan sınıf düzeyi değişkenine göre incelendiğinde EBA’nın tüm sınıf düzeylerindeki içeriklerinin aynı yeterlik düzeyinde olmadığı görülmüştür. Sınıf öğretmenlerinin matematik dersinde dijital eğitim platformlarının etkililiğinin, ölçeğin alt boyutlarının yeterlik düzeylerine yönelik görüşleri farklı değişkenler açısından incelendiğinde de anlamlı farklılıklara rastlanmıştır. Öğretmenlerin platformları daha çok canlı ders, ders, ödev ve çalışmalar için kullandıkları görülmüştür. Öğretmenlerin uzaktan eğitim sürecinde en çok EBA’yı sonra Okulistik’i daha sonra da Morpa Kampüs’ü kullandıkları görülmüştür. Başarıyı artırmada ise en çok Okulistik ve Morpa Kampüs’ün daha sonra ise EBA’nın etkili olduğu düşünülmektedir. Sınıf öğretmenlerinin neredeyse tamamı platformların öğrenme öğretme sürecine katkı sağladığını düşünmektedir. Öğretmenler platformların en fazla avantajının etkileşimli içeriklerle çeşitli soru, etkinlik ve videolara yer vermesini görmektedirler. En büyük dezavantaj olarak gördükleri durum ise her öğrencinin platformlara ulaşamamasıdır. Bazı durumlarda platformların dezavantaj oluşturabileceğinden söz eden öğretmenler platformların daha etkili kullanılabilmesi için yapılması gerekenlerden de bahsetmişlerdir. EBA’nın içerikleri yetersiz bulunmuş ve öğretmenler tarafından içeriklerinin geliştirilmesi gerektiği önerilmiştir. Dijital eğitim platformlarıyla ilgili tüm eğitim paydaşlarına nitelikli hizmet içi eğitimler verilerek öğrenme öğretme sürecine katkı sağlanabilir.

Anahtar Kelimeler: Dijital eğitim, dijital platformlar, matematik dersi, öğretmen görüşleri