İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin matematik dersi rasyonel sayılar konusu ile ilgili hata ve kavram yanılgılarının analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Öğrenci: RAMAZAN ALKAN

Danışman: SEBAHAT YETİM

Özet:

Bu araştırma ile ilköğretim 7. Sınıf öğrencilerinin rasyonel sayılar ile ilgili hata ve kavram yanılgılarının teşhis edilmesi amaçlanmıştır. Araştırma 20072008 Eğitim-Öğretim yılında Ankara ili Keçiören ilçesi Kamil Ocak İlköğretim Okulu 7. Sınıfta okuyan 73 öğrenciyle yapılmıştır. Bu öğrenciler rastgele seçilen iki şubenin öğrencilerinden oluşturulmuştur. Öğrencilerin rasyonel sayılar konusundaki yaptıkları kavram yanılgılarını ve hatalarını incelemek amacıyla Milli Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı İlköğretim Matematik Dersi (7. Sınıf) Öğretim Programzındaki Rasyonel Sayılar konusunda amaca uygun olarak bir tane çoktan seçmeli, 5 tane doğru-yanlış doldurmalı ve 62 tane açık uçlu şıklarıyla beraber toplam 68 sorudan oluşan bir ölçme aracı geliştirilmiştir. Sorular kazanımlara (alt problemlere) göre yeterli sayıda hazırlanmıştır. Fakat öğrencilere sorular kazanımlara göre değil karışık olarak sunulmuştur. Bu ölçme aracındaki soruların CSMS (Concepts in Secondary Mathematics and Science), NCTM (National Council of Teachers of Mathematics) ve TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) projelerine uygunluğuna da bakılmıştır. Sorular kazanımlara göre irdelenmiş, SPSS (Statistical Package For the Social Science) ve Excel programları kullanılarak yüzde ve frekanslarına bakılmıştır. Ayrıca her soru için hata ve kavram yanılgısı olan öğrencilerin ne tür hatalar yaptığı ve nasıl kavram yanılgılarının olduğu tespit edilerek kategorilere ayrılmıştır. Araştırmanın ortaya koyduğu sonuca göre öğrencilerin rasyonel sayılarla ilgili yapmış oldukları hata ve kavram yanılgıları tespit edilmiş olup bunlardan bazıları scan edilerek gösterilmiştir. Bu hata ve kavram yanılgıları üzerine de bazı önerilerde bulunulmuştur.