Eğitim yazılımlarında kullanılan farklı özelliklerdeki eğitsel arayüz ajanlarının ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik başarı, tutum ve öğrenilenlerin kalıcılığı üzerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Öğrenci: RAMAZAN YILMAZ

Danışman: EBRU KILIÇ ÇAKMAK

Özet:

Bu araştırma, eğitim yazılımlarında kullanılan farklı özelliklerdeki eğitsel arayüz ajanlarının ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin Fen ve Teknoloji dersine yönelik başarı, tutum ve öğrenilenlerin kalıcılığı üzerine etkisini değerlendirmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, öntest - sontest kalıcılık testi kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmaya 2009 - 2010 eğitim öğretim yılının I. döneminde Düzce ili İstilli İlköğretim Okulunun 70 öğrencisi katılmıştır. Deney ve kontrol grupları rastgele seçilmiştir. 8-B sınıfı (17 öğrenci) deney grubu I, 8-C sınıfı (17 öğrenci) deney grubu II, 8-A sınıfı (18 öğrenci) deney grubu III ve 8-D sınıfı (18 öğrenci) kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Deney gruplarında eğitsel arayüz ajanıyla desteklenmiş eğitim yazılımları, kontrol grubunda (18 öğrenci) ise eğitsel arayüz ajanı ile desteklenmemiş ancak diğer özellikleri açısından deney grubunun kullandığına eş bir yazılım kullanılmıştır. Deney gruplarının kullandığı eğitim yazılımlarını birbirinden ayıran tek özellik yazılımda kullanılan eğitsel arayüz ajanıdır: Deney Grubu I'de gerçek insan görünümüne sahip eğitsel arayüz ajanının kullanıldığı eğitim yazılımı, deney grubu II'de çizgi film karakteri şeklinde görünüme sahip eğitsel arayüz ajanının kullanıldığı eğitim yazılımı kullanılırken, deney grubu III'te ise arayüz ajanının görsel varlığının yazılım ekranında olmadığı ancak ses kullanılarak öğrencilerle iletişimin sağlandığı eğitim yazılımı kullanılmıştır. Eğitim yazılımları sekizinci sınıf Fen ve Teknoloji dersi kapsamında Canlılar ve Hayat ünitesi için hazırlanmıştır. Araştırmada verilerin toplanması için 32 sorudan oluşan Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği, 15 çoktan seçmeli sorudan oluşan Başarı Testi ve deney gruplarındaki öğrencilerin görüşlerini almak için Yarı Yapılandırılmış Öğrenci Görüş Formu kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, gerçek insan görünümüne sahip eğitsel arayüz ajanının kullanıldığı eğitim yazılımını kullanan öğrenciler, Fen ve Teknoloji dersine yönelik başarı, tutum ve öğrenilenlerin kalıcılığı açısından diğer deney gruplarındaki öğrenciler ile kontrol grubundaki öğrencilerden daha başarılı olmuşlardır. Eğitim yazılımlarının eğitsel arayüz ajanı ile desteklenmesi öğrencilerin başarılarına olumlu yönde etki etmektedir ve ilköğretim sekizinci sınıf öğrencileri için geliştirilecek eğitim yazılımlarının gerçek insan görünümüne sahip eğitsel arayüz ajanlarıyla desteklenmesine dikkat edilmelidir