Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: TUĞBA SOLAK
Danışman: OSMAN ÇİMEN
Özet:Öğrencilerin öğrenmesinde temel kaynak olarak görülen ders kitaplarının birçok açıdan eksik olduğu ve öğrencilerde kavram yanılgılarına neden olduğu çeĢitli araĢtırmacılar tarafından ortaya konulmuĢtur. Bu çalıĢmanın amacı, 10. Sınıf biyoloji ders kitabında yer alan “Ekosistem Ekolojisi ve Güncel Çevre Sorunları” ünitesinde kullanılan görsellere ait öğretmen görüĢlerinin belirlenmesidir. Bu araĢtırmada, öğretmenlerin görseller hakkındaki görüĢlerini belirlemeyi amaçladığından betimsel tarama modelinde iliĢkisel tarama yöntemi kullanılmıĢtır. AraĢtırma Milli Eğitim Bakanlığı‟na bağlı devlet okullarında çalıĢmakta olan 20 biyoloji öğretmeni ile yapılmıĢtır. Biyoloji ders kitabı görsel değerlendirme anketinde yer alacak maddeleri belirlemek için 10 öğretmene iki sorudan oluĢan bir anket uygulanmıĢtır. Anketten elde edilen sonuçlar, uzman görüĢleri ve ilgili literatür ıĢığında biyoloji ders kitabı görsel değerlendirme ölçeği hazırlanmıĢtır. Belirtilen üniteden uzman görüĢü alınarak 10 adet görsel seçilmiĢtir. Hazırlanan anket doğrultusunda görseller öğretmenler tarafından değerlendirilmiĢtir. Her bir öğretmene kodlar verilmiĢtir. Elde edilen veriler betimsel olarak çözümlenip frekans olarak ifade edilmiĢtir. Sonuç olarak, söz konusu görseller öğretmenler tarafından vi değerlendirildiğinde genel anlamda yeterli düzeyde bulunmuĢ olup bir takım eksiklikler saptanmıĢtır.