Farklı bölümlerde öğrenim görmekte olan son sınıf üniversite öğrencilerinin yenilenebilir enerji kaynakları hakkındaki farkındalıkları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: HATİCE İLKNUR TİFTİKÇİ

Danışman: ÖMER SAYLAR

Özet:

Ülkemizde üretilen enerjinin, ihtiyacımız olan enerji miktarını karşılayamaması günümüzdeki önemli çevre sorunlarından biridir. Enerji ihtiyacının çoğunun fosil yakıt kaynakları ile sağlanması ve bu kaynakların tükenilebilir olması, yenilenebilir enerji kaynaklarının önemini artırmaktadır. Yenilenebilir enerji kaynakların (YEK) kullanılabilirliğini artırmak ise ilerde bu kaynakları kullanacak olan öğrencilere verilecek etkin bir çevre eğitimi ile mümkündür. Bu noktadan yola çıkarak bu çalışmada farklı bölümlerde öğrenim görmekte olan son sınıf öğrencilerine YEK hakkındaki farkındalıklarını öğrenmek amacıyla bir ölçek uygulanmıştır. Güvenirliği 0,944 olarak bulunan ve 39 maddeden oluşan Yenilenebilir Enerji Farkındalık Ölçeği (Renewable Energy Awareness Scale), Morgil, Seçken, Yücel, Özyalçın Oskay, Yavuz ve Ural tarafından 2006 yılında geliştirilmiştir. Bu ölçekte maddeler likert tipi beşli derecelendirme ölçeği formatında İngilizce olarak hazırlanmıştır. Ölçeğin bu araştırmada kullanılması için İngilizceden Türkçeye çevrisi yapılmıştır. Türkçeye uyarlanan ölçeğin güvenirlik analizi için küçük bir gruba anketin ön uygulaması yapılmış ve ölçeğin güvenirliği (Cronbach Alfa değeri) 0,70 olarak hesaplanmıştır. Araştırmada kullanılan anket 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Gazi, Afyon, Nevşehir, Kastamonu ve Aksaray Üniversitelerinde farklı bölümlerde öğrenim görmekte olan 442 son sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Elde edilen veriler öğrencilerdeki yenilenebilir enerji farkındalığının; üniversite, fakülte, bölüm, cinsiyet, akademik ortalama ve mezun oldukları lise türü değişkenleri üzerindeki etkisini değerlendirmek amacıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda Gazi Üniversitesi'nin diğer üniversitelere göre, fakülteler arasında eğitim fakültesinin fen edebiyat fakültesine göre, bölümler arasında ise Fen Bilgisi Öğretmenliğinin diğer bölümlere göre farkındalık düzeyinin anlamlı derecede daha yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. Bununla birlikte yenilenebilir enerji farkındalığının cinsiyete, başarı puanına ve mezun olunan lise türüne göre anlamlı bir farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır.