Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2013
Öğrenci: SUBHAN EKŞİOĞLU
Danışman: MEHMET TAŞPINAR
Özet:Bu çalışmanın temel amacı meslek liselerinde uygulanan modüler öğretim programını değerlendirmek ve sorunları belirlemektir. Araştırmada Erden'in Programın Ögelerine Dönük Değerlendirme Modeli temel alınmıştır. Araştırma mesleki ve teknik liselerde uygulanan modüler öğretim programını değerlendirmeye yönelik betimsel bir araştırmadır. Uygulanmakta olan program yaklaşımının var olan durum içinde değerlendirildiği araştırmanın verileri üç farklı kaynaktan iki farklı yöntemle toplanmıştır. Araştırmanın nicel verileri farklı illerde yer alan 48 mesleki ve teknik lisede görev yapan 430 öğretmen ve bu kurumlarda öğrenim gören 903 öğrenciden elde edilmiştir. Nitel veriler ise Milli Eğitim Bakanlığı ve Üniversitelerde çalışan 15 uzmanla yapılan görüşmelerle elde edilmiştir. Öğretmen ve öğrencilerden nicel verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından geliştirilen anketler kullanılmıştır. Uzmanlardan nitel verilerin toplanmasında ise yine araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verilerinin çözümünde bilgisayarda istatistiksel veri analizi paket programı tercih edilmiştir. Nicel verilerin analizinde, dağılımların normal olduğu koşullarda verinin cinsine göre bağımsız gruplar t-testi ya da eşli gruplar testi, normal olmadığı durumlarda ise Mann Whitney U testi ya da Wilcoxon İşaret testi uygulanmıştır. Nitel verilerin çözümlenmesinde ise betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında şu sonuçlara ulaşılmıştır: Meslek liselerinde uygulanan modüler öğretim programın amaçları açık, anlaşılır ve davranışsal olarak ifade edilebilir şekilde hazırlanmıştır. Aynı zamanda programın amaçları öğrencileri mesleğe hazırlayıcı niteliktedir. Programın içeriği öğrencilerin ihtiyaçlarını tam olarak karşılamaktan uzaktır. Bazı modüllerde yoğun bilgi aktarımı vardır ve bu modüler eğitim anlayışı ile çelişmektedir. Programın öğrenme ve öğretme sürecinde yer alan etkinlikler ve bu etkinliklerin uygulanmasını sağlayacak kaynaklar kısmen yeterlidir. Ayrıca, öğrenme-öğretme sürecinin istenilen şekilde gerçekleşmesi özellikle mevzuat kaynaklı bir takım sıkıntılar nedeniyle başarılamamaktadır. Programın değerlendirme boyutunda ise en büyük sorun olarak yine yürürlükte olan mevzuat görülmektedir. Mevzuatta gerekli değişikliklerin yapılması ile programın değerlendirme sürecinin daha doğru biçimde işleyeceği belirlenmiştir. Buna göre meslek analizlerinin sürekli hale getirilmesi ve güncel mesleklere uygun modüllere programlarda yer verilmesi, modüllerin hazırlanmasında alan uzmanlarından daha çok yararlanılması ve programın gözden geçirilmesi ve yeniden düzenlenmesi aşamalarına ilgili tüm taraflarının katılımının sağlanmasında yarar vardır.