ÜNİVERSİTE SINAVINA HAZIRLANAN ÖĞRENCİLERİN SINAV KAYGISI VE ALGILANAN SOSYAL DESTEK DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mustafa Vasfi YAĞCI

Danışman: LEYLA ERCAN

Özet:

Bu araştırmada var olan durumu betimlemek amacıyla tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma grubu Ankara ilinin Keçiören ve Yenimahalle ilçelerindeki hafta içi ve hafta sonu kurs dönemine devam eden 153 kız ve 142 erkek olmak üzere toplam 295 öğrenciden oluşmuştur. Bu araştırmada verileri toplamak için sınav kaygısı ölçeği (Öner, 1986) ve Algılanan Sosyal Destek Ölçeği (Yıldırım, 1997), kullanılmıştır. Öğrencilerin bazı kişisel bilgilerini öğrenebilmek amacıyla kişisel bilgi formu uygulanmıştır. Araştırma verileri t- testi ve iki faktörlü varyans analizi (ANOVA) tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Bu araştırmada aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır: Öğrencilerin aileden ve arkadaştan algıladıkları sosyal destek düzeylerinde anlamlı bir farklılaşma yoktur. Fakat öğretmenlerinden algıladıkları sosyal destek arttıkça sınav kaygısı azalmaktadır. Kız öğrenciler erkek öğrencilerden daha fazla sınav kaygısı yaşamaktadır. Kızların sınav kaygısında anlamlı bir farklaşma vardır. Sınava birden fazla kez giren öğrencilerin ilk defa sınava giren öğrenciler göre daha fazla sınav kaygısı yaşadıkları gözlemlenmiştir. Bu durum davranışçı yaklaşımın görüşünü desteklemektedir. Öğrencilerin aileden algıladıkları sosyal destek düzeyleri anne veya babasının üniversite eğitimi almış olan ailelerde eğitim düzeyi ilköğretim ve ortaöğretim olan ailelere göre anlamlı bir farklaşma belirlenmiştir.