Flüt öğretiminde kullanılan öğretim yöntemlerinin konulara göre etkililiğinin değerlendirilmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Öğrenci: EVRİM KÜRKLÜ

Danışman: SALİH AKKAŞ

Özet:

Bu araştırmanın amacı; Türkiye'de eğitimcilerin flüt öğretiminde tercih ettikleri öğretim yöntemlerini ve bu yöntemlerin konulara göre kullanım düzeylerini belirlemek ve elde edilen veriler doğrultusunda öğretim yöntemlerinin konulara göre etkililik düzeylerini ortaya koymaktır. Araştırmada çeşitleme stratejisi doğrultusunda, nicel ve nitel veri toplama yöntem ve teknikleri bir arada kullanılmıştır. Çalgı öğretiminde kullanılan genel ve özel müzik öğretim yöntemlerinin tespitine ilişkin verileri toplamak için kaynak tarama yöntemi, yöntemlerin konulara göre tercih edilme düzeylerinin belirlenmesi için anket tekniği, anket sonucunda yöntemlerin etkililik düzeylerine ilişkin verileri toplamak için ise tek değişkenli tam deneysel veri toplama yöntemi ve yine bu aşamada kullanılan öğretim materyallerinin toplanması için doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın anket aşamasında Türkiye'de ortaöğretim ve yükseköğretim kurumlarında görev yapan tüm flüt eğitimcilerine ulaşılmaya çalışılmış, deneysel çalışma ise Ankara Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi (A.A.G.S.L.) flüt öğrencileri ile yapılmıştır. Deneysel uygulama aşamasında belirlenen örneklem grubundan her konu için altışar kişilik iki grup oluşturulmuş, konuların öğretimi, hazırlanan ders planları rehberliğinde, gruplardan birine en çok tercih edilen iki yöntem, diğerine ise en az tercih edilen iki yöntem ile yapılmıştır. A.A.G.S.L. flüt öğrencileri (20 öğrenci) ile 16 ay süresince yapılan bu çalışmanın ölçümleri son-test formları ile yapılmış ve sonuç, elde edilen başarı puanlarına göre belirlenmiştir. Bulgular, eğitimcilerin konulara göre tercih ettikleri yöntemlerin etkililik durumlarını ayrıntılı olarak ortaya koymuş, böylece flüt öğretiminde konulara göre kullanılması uygun olan en etkili yöntemler belirlenmiştir. Bu doğrultuda eğitimcilere hangi konuda hangi yöntemleri tercih edebilecekleri ya da tercih etmeye devam etmeleri konusunda öneriler sunulmuştur.