Kosova ilköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenlerinin Türkçe öğretim yöntemlerine ilişkin görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: SEZEN ESLER

Danışman: NACİYE AKSOY

Özet:

Nitelikli bir anadili eğitiminden geçmiş birey okuyan, düşünen, sorgulayan, eleştiren ve çevresinde olup bitenleri anlamlandıran, içinde yaşadığı topluma, çevreye ve dünyaya duyarlı, yaratıcı ve üretken bir birey olacaktır. Anadili öğretimi çok yönlü bir alan olduğu için neyin, nasıl öğretileceği konusu çok önemlidir. Bu da anadili öğretiminde yöntemlerin neler olması gerektiği sorusunu ortaya çıkarmaktadır. Türkçe öğretiminin daha etkili olarak yapılabilmesi, verimli bir anadili öğretimi için kullanılacak yöntemlerin neler olduğunun ve bunların ne zaman kullanılacağının bilinmesine, öğretmenler tarafından da doğru olarak uygulanmasına bağlıdır. Eğitim hedeflerinin gerçekleşmesi uygun bir yöntemin seçilmesiyle sağlanabilir. Bu nedenle her ders için tek bir yöntem değil, çok farklı yöntemlerin kullanılması söz konusudur (Demirel, 1999). Türkçe derslerinde kullanılan yöntemlerden bazıları şunlardır: Anlatım, tartışma, soru-yanıt, problem çözme, gösterme (Demostrasyon), araştırma yoluyla öğretme, dramatizasyon vs Bu araştırmada Kosova ilköğretim okulları 1. Kademe 2. 3. 4. ve 5. Sınıflarda görev yapmakta olan sınıf öğretmenlerinin Türkçe öğretim yöntemleri, bu yöntemlere ilişkin kendilerini yeterli görme ve en çok tercih ettikleri yöntemlerin neler olduğunu ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelinde olup Kosova ilköğretim okullarında görev yapan 2, 3, 4 ve 5 sınıfları okutmakta olan sınıf öğretmenleriyle sınırlıdır. Araştırmada Taşkaya tarafından geliştirilen hazır ölçek kullanılmıştır. Anket Kosova'nın 5 bölgesindeki 47 sınıf öğretmenine uygulanmıştır. Araştırmada basit istatistiki tekniklerden yüzde ve frekans kullanılarak veriler analiz edilmiştir. Araştırmaya katılan sınıf öğretmenleri Türkçe öğretim yöntemlerinde kendilerini yetersiz görmektedirler. Türkçe öğretiminde en çok bilinen ve uygulanan yöntemlerin Soru-Cevap ve Tartışma yöntemi olduğu ortaya çıkarken, en az kullandıkları yöntemler olarak da Problem Çözme ve Rol Yapma yöntemleri olduğu ortaya çıkmıştır. Katılımcılar Türkçe dersinde kullanılacak yöntemlerin en önemli özelliğini Dersin anlaşılmasını kolaylaştırmalı olarak belirtmişlerdir. Araştırma sonuçlarına dayanarak öğretmenlere Türkçe öğretim konusunda desteğin sağlanması, öğretmenlere sunulacak hizmet içi eğitimlerle mümkün olacağı önerilmiştir.