Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Mehmet Ali Bahar
Danışman: ALEMDAR YALÇIN
Özet:Bu çalışmanın öncelikli amacı 4MAT öğretim düzeni veya geleneksel öğretim düzenine göre gerçekleştirilen üstbilişsel okuma eğitimlerinin Okuma Stratejileri Bilişsel Farkındalık Ölçeği, Genel Okuma Stratejileri Kalibrasyon Ölçeği ve Olgusal Bilgilendirici Metinleri Okuduğunu Anlama Başarı Testindeki başarı durumuna olan etkisini belirlemektir. Ayrıca bu ölçeklerle ilgili grupların erişi puanlarının öğrenen tiplerine göre anlamlı bir biçimde ayrışıp ayrışmadığı da incelenmiştir. Bu amaç doğrultusunda yarı deneysel bir nitelik arz eden bu çalışmada veriler karma araştırma yöntemine göre çözümlenmiştir. Bu doğrultuda yapılan incelemede 4MAT öğretim düzenine göre verilen üstbilişsel okuma eğitiminin deney grubundaki öğrencilerin üstbilişsel okuma stratejisini kullanma düzeylerini ve olgusal bilgilendirici metinleri okuduğunu anlama düzeylerini anlamlı bir biçimde, öğrenen tipleri arasında bir farklılığa yol açmadan yükselttiği gözlenmiştir. Fakat 4MAT öğretim düzeniyle gerçekleştirilen bu eğitim öğrencilerin Genel Okuma Stratejileri Kalibrasyon Ölçeğindeki başarılarını geliştirmemiştir. Bu çalışmanın ikincil amacı ise öğrencilerin Bireysel Okuma Etkinliği I ve II'de ortaya koydukları okuma performansını çok yüzeyli Rasch analizi ile Üstbilişsel Okuma Performansı Dereceli Değerlendirme Formuna göre belirlemektir. Bu analiz sonucunda çalışma grubunun en kolay yaptığı veya yapmakta en çok zorlandıkları üstbilişsel okuma işlemleri, en başarılı ve en başarısız grup üyeleri, değerlendiricilerin tutumları belirlenmiştir. Öte yandan grupların üstbilişsel okuma stratejisi işlemlerinden yararlanma durumları nitel araştırma yöntemleriyle ön ve son teste göre karşılaştırmalı olarak saptanmıştır. Buna göre deney grubunun üstbilişsel okuma stratejisi işlemlerinden yararlanma sıklığını ikinci ölçümde ilkine göre önemli bir biçimde arttırdığı, ancak kontrol grubunun bu ölçümde bu işlemlerden ilkine göre daha az sıklıkta yararlandığı gözlenmiştir. Bütün bu bilgiler doğrultusunda 4MAT öğretim düzenine göre verilen üstbilişsel okuma eğitimin geleneksel öğretim düzenine göre verilen eğitimden daha yararlı olduğu söylenebilir.