Biyoloji Öğretmen Adaylarının Eğitim-Öğretim Memnuniyetleri ile Akademik Motivasyonları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Fikriye ŞAHİN

Danışman: Tahir Atıcı

Özet:

Bu araştırmanın amacı, yükseköğrenimine devam eden biyoloji öğretmen adaylarının eğitim-öğretim memnuniyetleri ile akademik yöndeki motivasyon düzeylerini belirlemek ve bu iki değişken arasındaki ilişkinin durumunu tespit etmektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden biri olan tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara’da iki farklı devlet üniversitesinde öğrenimlerine devam eden toplam 121 biyoloji öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmadaki verileri toplamak amacıyla biyoloji öğretmen adaylarına “Yükseköğretimde Eğitim-Öğretimle İlgili Öğrenci Memnuniyeti Ölçeği” ve “Akademik Güdülenme Ölçeği” uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar çerçevesinde; biyoloji öğretmen adaylarının eğitimöğretim memnuniyetleri ile akademik motivasyonları arasında pozitif yönde ve orta düzeyde bir ilişki (r=438) olduğu tespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen ana sonuçlardan biri de, biyoloji öğretmen adaylarının yükseköğretimde eğitim-öğretim ile ilgili memnuniyetlerinin ve akademik motivasyonlarının orta düzeyin üzerinde bulunmuş olmasıdır. Bu düzey seviyesini anlamlandırabilmek amacıyla bazı alt boyutlar incelenip sonuçlandırılmıştır. Araştırma verilerinin cinsiyet alt boyutu incelendiğinde erkek biyoloji öğretmen adaylarının eğitim-öğretim memnuniyetleri ile akademik motivasyonları, kadın biyoloji öğretmenler vi adaylarına göre daha yüksek düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmadaki sınıf düzeyi alt boyutu incelendiğinde 4.sınıfta bulunan öğretmen adaylarının eğitim-öğretim memnuniyeti ile diğer sınıflarda bulunan öğretmen adaylarının eğitim-öğretim memnuniyetleri arasında anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna varılmıştır. 4.sınıftaki öğretmen adayları orta düzeyde bir memnuniyet gösterirken diğer sınıftaki adaylar yüksek düzeyde memnuniyet göstermektedir. Adaylardaki en yüksek düzeydeki memnuniyetin ise 1.sınıf öğretmen adaylarında olduğu görülmektedir. Araştırmada ayrıca 2. üniversitedeki öğretmen adaylarının bölüme isteyerek gelme frekansının, 1.üniversitedeki adayların bölüme isteyerek gelme frekansından fazla olduğu tespit edilmiştir.

Anahtar Kelimeler : Eğitim-öğretim memnuniyeti, akademik motivasyon, öğretmen adayları.