Fizik öğretmenlerinin kuvvet ve hareket konusunda animasyon & simülasyon-TPAB düzeyleri: Sınıf içi bütüncül çoklu durum çalışması


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: MERVE LÜTFİYE ŞENTÜRK

Danışman: MEHMET FATİH TAŞAR

Özet:

Araştırmanın temel amacı, fizik öğretim programı ile bütünleşik olarak hazırlanan animasyon ve simülasyonların[A&S], hizmet-içi eğitim[HİE] aracılığı ile öğretim sürecine entegre edilmesini sağlayarak, öğretmenlerin fizik öğretiminde A&S kullanma bağlamında TPAB düzeylerinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda 9. sınıf Kuvvet ve Hareket ünitesinde yer alan kazanımlarla uyumlu A&S'lar geliştirilmiştir. Geliştirilen A&S'ların sınıf içerisine başarılı bir şekilde entegrasyonunu sağlamak amacı ile HİE'ler düzenlenmiştir. HİE'e katılan 26 fizik öğretmeninden dördü, ölçüt örneklem yöntemiyle Kuvvet ve Hareket ünitesi süresince sınıf içerisinde gözlemlenip, görüşlerinin alınması amacı ile seçilmiştir. Bütüncül çoklu durum çalışması olarak tasarlanan araştırmada, gözlem, görüşme, gözlemci notları, video ve ses kayıtları aracılığıyla toplanan veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Analiz aşamasında her bir araştırma sorusu için ayrı temalar belirlenerek MAXQDA programıyla kodlama yapılmıştır. Ayrıca gözlem verilerinin analizinde Teknoloji Entegrasyonu Temelli TPAB Gözlem Rubriği (Hofer, Grandgenett, Harris ve Swan, 2011) Türkçe'ye tercüme edilerek kullanılmıştır. Kuvvet ve Hareket ünitesine yönelik alan bilgilerinin belirlenmesinde ise Kuvvet Kavram Envanteri ile Temel Mekanik Bilgi Testi'nden oluşturulan teste verilen cevaplar Değerlendirme Rubriği (Timur, 2011) ile değerlendirilmiştir. Tüm verilerden elde edilen sonuçlar çerçevesinde katılımcılardan, teknoloji ile öğretim tecrübesine sahip, mesleki yıl kıdemi az (15yıl-18yıl) olanların A&S TPAB'lerinin yeterli; teknoloji ile öğretim tecrübesi az, mesleki yıl kıdemi fazla (22yıl-31yıl) olanların ise A&S-TPAB'lerinin yetersiz olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca katılımcıların her birinin teknoloji entegrasyonuna yönelik HİE ihtiyacı içerisinde oldukları ve araştırma kapsamında verilen HİE'i genel olarak ihtiyaçlarını karşılayacak nitelikte buldukları belirlenmiştir. Son olarak alan bilgisi testinden almış oldukları puan sıralamalarının A&S-TPAB yeterlikleri düzeyleriyle paralellik gösterdiği ve iki öğretmenin kavram yanılgısına sahip oldukları tespit edilmiştir.