Bireylerin duygusal zekâ düzeylerinin, müzik gruplarındaki hazırlık çalışmaları ve konser performanslarına etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Öğrenci: BURCU AVCI

Danışman: ŞEBNEM YILDIRIM ORHAN

Özet:

Araştırmada bireylerin duygusal zeka düzeylerinin, müzik gruplarındaki hazırlık çalışmaları ve konser performanslarına etkisi ortaya konulmuştur. Araştırmanın evrenini, Türkiye'deki Eğitim Fakülteleri Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı viyolonsel öğrencileri, örneklemini ise Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalında öğrenim gören viyolonsel öğrencilerinin tümü oluşturmaktadır. Bu araştırma kapsamında duygusal zekâ testi, araştırmacı ve uzman kişiler tarafından hazırlanan "müzik gruplarındaki hazırlık çalışmaları puanları" ve "konser performans puanları" ölçekleri kullanılmıştır. Bu araştırmanın probleminin çözümüne yönelik veriler analiz edilirken ilk aşamada frekans dağılımlarını ortaya koymak için frekans analizi yapılmıştır. İkinci aşamada duygusal zekâ düzeylerinin yüksek ya da düşük olmasına göre hazırlık çalışmaları puanı, teknik başarı, müzikal başarı, grup içindeki rolünü gereğince yerine getirebilme başarısı değerlendirmelerinin fark gösterip göstermediğini test etmek amacıyla "Hipotez Testi" yapılmıştır. Üçüncü aşamada başarı ölçekleri arasındaki ilişkinin yönünü ve gücünü belirlemek amacıyla Pearson Korelasyon Analizi yapılmıştır. Dördüncü aşamada değişkenler arasındaki sebep-sonuç ilişkisini ölçmek amacıyla basit doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda: Duygusal zekâ düzeyi yüksek öğrencilerin tümünün çalışmalara zamanında katıldıkları, akortlarını yapmış olarak geldikleri, bir önceki çalışmada istenilenleri yerine getirdikleri, bilgilerini diğer arkadaşları ile paylaştıkları, iletişimlerinin güçlü olduğu, grup arkadaşları ile yardımlaşma hâlinde oldukları, arkadaşlarını destekleyip cesaretlendirdikleri ve öneriler sunarak müziğe katkıda bulundukları görülmektedir. Duygusal zekâ puanı ile hazırlık çalışmaları puanı arasında pozitif yönlü çok güçlü ilişki vardır. Duygusal zekâ puanı ile hem müzikal başarı hem de müzik açısından grup içindeki rolünü gereğince yerine getirebilme başarısı arasında pozitif yönlü ilişki vardır. Duygusal zekâ puanı ile teknik başarı arasında çok zayıf ve ters yönlü ilişki mevcuttur. Duygusal zekâ düzeyi yüksek ve düşük olan öğrenciler için Kruskal Wallis testi sonuçlarına göre uzman kişilerin değerlendirmeleri arasında fark yoktur. Duygusal zekâ en önemli etkiyi hazırlık çalışmaları puanı üzerinde yaratmaktadır. Bunu sırasıyla; grup içindeki rolünü gereğince yerine getirebilme başarısı, müzikal başarı ve teknik başarı izlemektedir. Araştırma sonunda araştırmacı tarafından ortaya konulan önerilere yer verilmektedir.