Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Coşkun Çakmak
Danışman: YAĞMUR KOPRAMAN
Özet:Bölme duvar sistemleri, yapıların estetik ve fonksiyonel anlamda mimari bölümlere ayrılmasını sağlayan yapı elemanlarıdır. Taşıyıcı nitelikte olmayan bölme duvarlar, yapıya projelendirme aşamasında sadece ölü yük olarak etki ettirilen yapı elemanları olarak karşımıza çıkmaktadır. Tuğla, hafif beton briket ve gaz beton Türkiye'nin yapı stokunda yaygın olarak kullanılan bölme duvar malzemeleridir. Bu malzemelerin yanı sıra kuru alçı duvar sistemlerinin de kullanımı, sağladığı belirli bir üretim standardı ve yapım hızının yüksek olması gibi nedenlerle son yıllarda tercih edilmektedir. Bu çalışmada alçı levhalar ile oluşturulmuş modern bölme duvar sistemlerin yanı sıra tuğla, hafif beton briket, gaz beton gibi geleneksel malzemelerle oluşturulmuş bölme duvar sistemlerinin, deprem yüklerini benzeştiren tersinir tekrarlanır yatay yük etkisi altındaki rijitlikleri, enerji tüketim kapasiteleri, deplasman-süneklik oranları, yük-deplasman davranışları gibi yapısal ve deprem performansı açısından önemli olan özellikleri deneysel olarak araştırılmıştır. Tez kapsamında taşıyıcı iskelet profil ebatları ve alçı levha katman sayısı farklılık gösteren, dört farklı kuru alçı duvar sistemi ile yapılarda yaygın olarak kullanılan tuğla, hafif beton briket ve gaz betondan üretilen taşıyıcı olmayan bölme duvar sistemleri tam ölçekle, 3000 mm uzunluğunda ve 2700 mm yüksekliğinde üretilmiş ve yatay deprem yüklerini benzeştiren tersinir tekrarlanır yatay yük etkisi altında test edilmiştir. Deney sonucunda modern ve geleneksel bölme duvarların yukarıda bahsedilen ve deprem performansı açısından belirleyici olan özellikleri karşılaştırılmış ve bu sonuçların kesinleştirilmesi adına önerilerde bulunulmuştur.