İlköğretim fen ve teknoloji dersinde alternatif bir değerlendirme aracı olarak posterlerin etkililiğinin araştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: DİDAR YILMAZ KÖSEOĞLU

Danışman: ALEV ÇETİN

Özet:

Bu araştırmanın amacı posterlerin alternatif ölçme ve değerlendirme aracı olarak kullanılabilirliğini ve öğrencilerin akademik başarılarına etkisini belirlemek, ayrıca öğrencilerin bu konudaki görüşlerini incelemektir. Araştırma, 2009-2010 eğitim öğretim yılında Yozgat ilinin, Şefaatli ilçesi, Sarıkent İlköğretim Okulu ve Şehit Suat Altuntaş İlköğretim Okulu'nda öğrenim gören 6. sınıftaki 36 öğrenciyle yürütülmüştür. Nicel araştırma desenlerinden ön test-son test kontrol gruplu deneysel desenin kullanıldığı bu araştırmada deney grubu öğrencileri (N=16) ve kontrol grubu öğrencileri (N=20) rastgele belirlenmiştir. Araştırma Maddenin Tanecikli Yapısı, Yaşamımızdaki Elektrik ve Vücudumuzda Sitemler ünitelerinde yapılmıştır. Araştırma haftada 4 ders saati olmak üzere 16 hafta boyunca sürdürülmüştür. Ünite başlarında, her iki gruptaki öğrencilerin ön bilgilerini kontrol altına almak ve ayrıca iki grup arasında anlamlı bir fark olup olmadığını tespit etmek amacıyla ön bilgi testleri uygulanmıştır. Ünite sonlarında da iki farklı değerlendirme yönteminin (Geleneksel Ölçme ve Değerlendirme ve Poster Sınavı) öğrencilerin başarıları üzerindeki etkisini tespit etmek için başarı testleri uygulanmış; ayrıca deney grubu öğrencilerinin Poster Sınavı ile ilgili görüşlerini almak için Poster Günlükleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Alternatif ölçme ve değerlendirme aracı olarak posterlerin, geleneksel ölçme ve değerlendirme yöntemlerine göre öğrencilerin akademik başarılarına olumlu katkı sağladığı belirlenmiştir.