ANKARA İLİNDE ENGELLİ OKULLARINDA ÇALIŞAN BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENLERİNİN KARŞILAŞTIKLARI EĞİTİM GÜÇLÜKLERİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYSEL USTA

Danışman: BELGİN GÖKYÜREK

Özet:

Eğitim kiĢileri yaĢama hazırlayarak dıĢ dünyası ve çevresiyle uyumunu sağlamaktır. Eğitim sonucunda bireyler daha üretken yaratıcı ve sorgulayıcı bireyler haline gelmektedir. Ülkemizde engelli olanların sayısı nüfusun yaklaĢık %12.29‟unu oluĢturmaktadır. Yapılan araĢtırmalarda engeli olan bireylerin öğrenme ve uyum sorunlarının büyük bir kısmının beden eğitimi ve spor etkinlikleriyle halledildiği ve engel durumu ne olursa olsun bu bireylerin birçok alanda engeli bulunmayan bireylerden daha baĢarılı olduğu aynı zamanda toplumsal kurallara uyma konusunda daha istekli olup, sosyal ve uyumlu davranıĢlar gösterdikleri gözlenmiĢtir. Yapılan bu araĢtırmada engelli öğrencilerin topluma kazandırılmaları ve kendilerine güven duymaları süreci, eğitim gördükleri okullarındaki beden eğitimi öğretmenlerinin karĢılaĢtıkları eğitim güçlükleri tespit edilmeye çalıĢılmıĢtır. AraĢtırma Ankara ilinde rastgele seçilen beĢ engelli eğitimi veren okuldan beĢ beden eğitimi öğretmeni seçilerek gerçekleĢtirilmiĢtir. AraĢtırmalarda nitel yöntem kullanılmıĢtır. Sonuçlar istatistik iĢlemleri betimsel Analiz tekniği kullanılarak yapılmıĢtır. Engelli okullarında beden eğitimi dersinin fizyoterapi etkisi yarattığı, derse uygulamada değil kağıt üzerinde daha çok önem verildiği, ders saatlerinin yetersiz olduğu, okullarda gerekli malzeme sorunu yaĢandığı, engelli okullarının taĢımalı sistem olması nedeniyle öğretmenlerin öğrencilerle egzersiz sorunu yaĢadığı ve öğretmenlerin öğrenim süreleri boyunca engellilerle ilgili yeterli eğitim almadıkları sonucuna ulaĢılmıĢtır. 86 Yapılan araĢtırma sonucuna göre \"Engelli okulları politikalarda ve sponsorluk sisteminde daha çok yer almalı ve desteklenmelidir. Hizmet içi eğitim kursları ve üniversitelerde engellilerde beden eğitimi ve spor daha geniĢ kapsamlı ve uygulamalı yer almalıdır. Müfredat programları gözden geçirilmeli, ders saatleri arttırılmalıdır. Okullarda salon ve malzeme Ģartları iyileĢtirilmelidir.\" önerileri dikkate alınmalıdır