Fen Bilgisi Öğretmenlerinin ve Öğretmen Adaylarının İlk Yardım Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Birsel SELÇUK

Danışman: Alev Çetin

Özet:

Eğitim öğretim ortamlarında öğrenciler yaptıkları aktivitelere bağlı olarak çeşitli yaralanmalar ve kazalarla karşılaşmaktadır. Öğrencilerle aynı ortamda bulunan öğretmenler ise en yakın ilk yardım kaynağıdır ve okullarda görülebilecek kazalarda nasıl ilk yardım yapılacağını bilmelidir. Bu nedenle öğretmenler için ilk yardım bilgisine sahip olmak, okul ortamında meydana gelen kazalarla ilgili yaşanılabilecek durumların önlenmesinde bilinçli müdahale adına son derece önemlidir. Özellikle laboratuvar ortamında yaşanabilecek kazalar nedeniyle de fen bilgisi öğretmenlerinin ilk yardım bilgisine sahip olmaları gereklidir. Bu nedenle bu araştırma fen bilgisi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının ilk yardım bilgi düzeylerini araştırmak amacıyla yapılmıştır. Çalışma grubu Ankara ilinde görev yapan 50 fen bilgisi öğretmeni ve bir devlet üniversitesinin son sınıfında okuyan 50 fen bilgisi öğretmen adayı ile toplamda 100 katılımcıdan oluşmuştur. Tarama modeli kullanılarak yapılan araştırmanın verileri “İlk Yardım Bilgi Düzeyi Anketi” ile toplanmıştır. Ankette toplam 32 soru bulunmaktadır. Anketin geçerlilik ve güvenirlik çalışmaları Öztürk (2018) tarafından yapılmıştır. Öztürk (2018) anketin güvenirliliğini 0,67 olarak bulmuştur. Araştırmanın verileri SPSS programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Elde edilen verilere göre öğretmen adaylarının çoğunun ilk yardım eğitimi almadığı ve fen bilgisi öğretmenlerinin de ilk yardım bilgilerinin eksik olduğu tespit edilmiştir. Bu nedenle öğretmen adaylarının mesleklerine başlamadan önce ilk yardım konusunda eksikliklerinin giderilmesi önemlidir. Bu eksiklikleri gidermek için lisans eğitimleri sürecinde öğretim programlarına ilk yardım dersi zorunlu ya da seçmeli ders olarak eklenebilir ve daha sonra hizmet içi eğitimlerle öğretmenlerin ilk yardım bilgi düzeyleri geliştirilebilir.

Anahtar Kelimeler : İlk yardım, Öğretmen adayı, Öğretmen