Yapılandırmacı yaklaşıma göre okulöncesi öğretmenlerine verilen hizmet içi eğitimin öğretmen-çocuk ve öğretmen-ebeveyn ilişkilerine etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Öğrenci: A. OĞUZHAN KILDAN

Danışman: ZEYNEP FULYA TEMEL

Özet:

Bu arastırma, yapılandırmacı yaklasıma göre okulöncesi ögretmenlerine verilen hizmet içi egitimin ögretmen-çocuk ve ögretmen-ebeveyn iliskilerine etkisini incelemek amacı ile yapılmıstır. Arastırmanın örneklemini Kastamonu ilinde bulunan 44 anaokulu-ana sınıfı ögretmeni, 176 okulöncesi egitime devam eden 4-6 yas arası çocuk ve 352 (176 anne-176 baba) ebeveyn olusturmustur. Arastırmada bilgi toplamak için (a) Kisisel Bilgi Formu, (b) Ögretmen Görüsleri Belirleme Anketi, (c) Ögretmen-Çocuk liskileri Ölçegi, (d) Ögretmen-Ebeveyn liskileri Ölçegi, (e) Ebeveyn-Ögretmen liskileri Ölçegi kullanılmıstır. Arastırmada öntest-sontest kontrol gruplu model kullanılarak bir deneysel uygulama gerçeklestirilmistir. Elde edilen veriler kovaryans (ANCOVA) ile analiz edilmistir. Deney ve kontrol grubundaki katılımcıların demografik özelliklerine göre ölçek puanları arasındaki farkların anlamlılıgını test etmede, iki grup söz konusu ise Mann Whitney U testi, üç ya da daha fazla grup var ise Kruskal Wallis testi uygulanmıstır. Analiz sonuçları, hizmet içi egitim programının sonucunda Ögretmen-Çocuk liskileri Ölçegi sontest ortalama puanları arasında anlamlı farkın olmadıgını (p>.05) buna karsın hizmet içi egitim programı sonucunda Ögretmen-Ebeveyn liskileri Ölçegi sontest ortalama puanları arasındaki farkın (p<.05), Ebeveyn (Anne)- Ögretmen liskileri Ölçegi sontest ortalama puanları arasındaki farkın (p<.01), Ebeveyn (Baba)-Ögretmen liskileri Ölçegi sontest ortalama puanları arasındaki farkın (p<.05) ve Ögretmen Görüsleri Belirleme Anketi sontest ortalama puanları arasındaki farkın anlamlı oldugu saptanmıstır (p<.05). Yapılandırmacı yaklasıma dayalı olusturulan hizmet içi egitimin, ögretmençocuk iliskilerine etkisi, ögretmenin demografik özelliklerine göre (egitim durumu, deneyim yılı, yas, mezun oldukları alan) uygulama öncesinde ve uygulama sonrasında anlamlı bir farklılık olusturmamaktadır (p>.05). Yapılandırmacı yaklasıma dayalı olusturulan hizmet içi egitimin ögretmenebeveyn iliskilerine ve ögretmen görüslerine etkisi, ögretmenin demografik özelliklerine göre (egitim durumu, deneyim yılı, yas, mezun oldukları alan) uygulama öncesinde ve uygulama sonrasında anlamlı bir farklılık olusturmamaktadır (p>.05). Yapılandırmacı yaklasıma dayalı olusturulan hizmet içi egitimin ögretmençocuk iliskilerine etkisi, çocukların cinsiyetine, yaslarına ve okulöncesi egitime baslama yaslarına göre, uygulama öncesinde ve uygulama sonrasında anlamlı bir farklılık yaratmamaktadır (p>.05). Deney grubunda bulunan annelerin hem uygulama öncesinde hem de uygulama sonrasında çocuklarının ögretmenleriyle olan iliskilerinde egitim durumuna göre anlamlı bir farklılık saptanmazken (p>.05), kontrol grubunda olan annelerin hem uygulama öncesinde hem de uygulama sonrasında çocuklarının ögretmenleriyle olan iliskilerinde egitim durumuna göre anlamlı farklılık bulunmustur (p<.05). Babaların egitim durumuna göre çocuklarının ögretmenleriyle olan iliskilerinde ise hem deney grubunda hem de kontrol grubunda, uygulama öncesinde ve uygulama sonrasında anlamlı bir farklılık görülmemistir (p>.05). Bu bulgular sonucunda bu tür hizmet içi egitim programlarının farklı modellerle desteklenerek yaygınlastırılması ve egitim programlarına ailelerin de dahil edilmesi önerilmektedir.