Vücudumuzdaki sistemler ünitesinin öğretiminde drama yönteminin ve kukla / Karagöz uygulamalarının öğrenci başarısı ve tutuma etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: ERDİNÇ ÖCAL

Danışman: ALEV ÇETİN

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı, 6. sınıf fen ve teknoloji dersi Vücudumuzdaki Sistemler ünitesi çerçevesinde yapılan Drama, Kukla ve Türk Gölge Oyunu Karagöz - Hacivat uygulamaları sonunda bu yöntem ve tekniklerin, fen başarı, fen ve teknoloji dersine yönelik tutum ve öğrendikleri bilgilerin kalıcılığı üzerindeki etkisinin belirlenmesidir. Ayrıca çalışmada; Drama yöntemi, Kukla ve Türk Gölge Oyunu Karagöz - Hacivat tekniklerinin fen ve teknoloji dersinde ilgi ve motivasyonu oluşturmadaki etkililiği ve öğrencilerin bu yöntem ve tekniklere ilişkin görüşlerinin ne olduğunu tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırma 2012 2013 eğitim öğretim yılında 6. sınıfta öğrenim gören kontrol grubu olan 6-C sınıfından 26 öğrenci ve deney grubu olan 6-D sınıfından 24 öğrenci olmak üzere, toplam 50 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Deney grubu öğrencilerine Drama, Kukla ve Karagöz - Hacivatı tanıtmak amacıyla toplam 9 ders saatini kapsayan bir program araştırmacı tarafından hazırlanıp uygulanmıştır. Araştırma, haftada ortalama 4 ders saati olmak üzere toplam 29 ders saatini kapsayan bir süreçten oluşmuştur. Bunun yanı sıra araştırma için hazırlanan ölçekler ve testler toplam 9 ders saatinde uygulanmıştır. Çalışmanın toplam uygulama süresi 47 ders saatidir. Araştırmada veri toplama araçları olarak; araştırmanın nicel aşamasında Kişisel Bilgiler Formu, Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği, Vücudumuzun Bilmecesini Çözelim Ön Bilgi Testi, Vücudumuzdaki Sistemler Başarı Testi kullanılmıştır. Nitel verilerin toplanmasında ise; öğrencilerin tuttukları günlükler ve uygulamaların sonunda öğrencilerin bu yöntem ve tekniklerin Fen ve Teknoloji dersinde kullanımı hakkında yazmış oldukları kompozisyonlar ve gözlemlerden yararlanılmıştır. Araştırma süresince elde edilen nicel verilerin betimsel istatistikleri nicel verilerinin analizinde; SPSS ve ITEMANW istatistik paket programları kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise; içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; Vücudumuzdaki Sistemler ünitesini Drama yöntemi, Kukla ve Karagöz - Hacivat teknikleriyle işleyen deney grubu öğrencilerinin ve öğretim programının öngördüğü yöntem ve tekniklerle aynı konuyu işleyen kontrol grubu öğrencilerinin son-test başarı puanlarında; deney grubu lehine anlamlı bir fark gözlenmiştir. Bunun yanı sıra, Vücudumuzdaki Sistemler ünitesinde yer alan bütün alt konularda ve ünitenin tamamında deney grubundaki öğrencilerin bilgilerinin kalıcılık düzeylerinin kontrol grubundaki öğrencilere göre daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin fen ve teknoloji dersi tutum ölçeği son-test puanları incelendiğinde, tutum düzeylerinde ön test tutum ölçeğinde olduğu gibi anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Ayrıca; deney ve kontrol gruplarının tutum ölçeği kalıcılık testi puanları incelendiğinde de tutum düzeylerinde anlamlı bir fark görülmemiştir. Bununla beraber fen günlükleri, kompozisyonlar ve günlüklerden; bu sonuca göre çok farklı sonuçlar elde edilmiştir. Nitel verilere göre; deney grubu öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine yönelik tutumları uygulama öncesine göre artmıştır.