Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Mine Akkuş
Danışman: KEMAL TAMER
Özet:Çalışmanın amacı, Sporun, menstruasyon dönemindeki lise öğrencilerinin (14-18 yaş) stres ile problem çözme becerileri üzerine etkisinin incelenmesidir. Araştırmanın örneklem grubunu, Ankara TVF Spor Lisesinden 176 spor yapan öğrenci, Satı Kadın Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinden 195 spor yapmayan öğrenci oluşturmuştur. Katılımcıların stres düzeylerini belirlemek için Türkçe'ye uyarlaması 2010 yılında Baloğlu ve Bardakçı tarafından yapılan Güncellenmiş öğrenci yaşamı stres envanteri, problem çözme becerilerini belirlemek için Heppner ve Peterson tarafından (1982) geliştirilen Problem Çözme Envanteri ve kişisel bilgilerin belirlenmesi için araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Katılımcılardan elde edilen demografik bilgilerin dağılımının belirlenmesi için frekans analizi yapılmış, Spor yapmayan ve Spor yapan gruplar ayrı ayrı mentsturasyon öncesi, mensturasyon sırası ve menstruasyon sonrası güncellenmiş stres ölçeği ve problem çözme envanteri ikişerli gruplar halinde bağımlı gruplarda t testi ile incelenmiştir. Mentsturasyon öncesi, mensturasyon sırası ve menstruasyon sonrasında güncellenmiş stres ölçeği ve problem çözme envanterinin spor yapma durumuna göre anlamlı düzeyde farklılık gösterip göstermediği ise bağımsız gruplarda t testi ile incelenmiştir. Ölçekler ve alt boyutlarının birbirleri arasındaki ilişkilerin belirlenmesi için korelasyon analizi yapılmış ve pearson korelasyon katsayısı elde edilmiştir. Analizler SPSS 20.0 yazılımında %95 güven düzeyinde yapılmıştır. Yapılan analizler sonucu menstruasyon öncesinde, sırasında ve sonrasında spor yapan katılımcıların stres düzeyinin yapmayanlara göre daha düşük, problem çözme becerilerinin ise yüksek olduğu görülmüştür. Katılımcıların genelinde sınıf düzeyi arttıkça stres düzeyi ve problem çözme becerileri artmıştır ve kalınan yere (yurt/aile) göre davranışsal tepkiler, yaklaşma kaçınma, hayal kırıklıkları, kişisel kontrol alt boyutlarında ailesinin yanında kalanların ortalaması anlamlı derecede daha büyüktür.