Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin kullandıkları dil öğrenme stratejileri ve belirsizlik hoşgörüsü düzeyleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞE İREM KÜTÜKOĞLU

Danışman: İHSAN KALENDEROĞLU

Özet:

Bu çalışmanın amacı Türkiye’de yabancı dil olarak Türkçe öğrenen üniversite öğrencilerinin dil öğrenme stratejilerini kullanımı ve belirsizlik hoşgörüsü tutumlarını yeterlik ve cinsiyet değişkenlerine göre incelemektir. Bu amaç doğrultusunda çalışmanın verilerini toplamak üzere iki farklı araçtan oluşan bir anket formu düzenlenmiştir. Çalışmada kullanılan ölçme araçları Oxford (1990) tarafından geliştirilen Dil Öğrenme Stratejileri Envanteri (SILL) ve Ely (1995) tarafından geliştirilen İkinci Yabancı Dil Belirsizlik Hoşgörüsü Ölçeği (SLTAS)’dır. Ölçme araçları Gazi Üniversitesi TÖMER’de yabancı dil olarak Türkçe öğrenen 240 öğrenciye uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS (versiyon 22) veri analiz programında betimsel istatistikler, t-testi, ANOVA ve Pearson korelasyon analizlerine başvurularak incelenmiştir. Araştırmanın sonuçları dil öğrenme stratejilerinin kullanımı ve belirsizlik hoşgörüsü olmak üzere iki basamakta incelenmiştir. Katılımcıların strateji kullanımına ilişkin olarak sosyal ve üstbilişsel stratejiler en sık ve yüksek düzeyde kullanılan stratejilerdir. Bu stratejileri orta düzeyde kullanılan bilişsel, telafi, bellek ve duyuşsal stratejiler takip eder. Katılımcıların strateji kullanımı yeterlik düzeyine göre incelendiğinde ileri düzeydeki öğrencilerin temel düzeydekilere göre daha fazla strateji kullandığı tespit edilmiştir. Ayrıca yeterlik düzeyiyle bilişsel stratejilerin kullanımı arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunurken, diğer strateji kategorileri için anlamlı bir fark tespit edilememiştir. Strateji kullanımının cinsiyet değişkeniyle ilişkisi incelendiğindeyse anlamlı bir fark bulunamamıştır. Katılımcıların dil öğrenme stratejileri kullanımlarının yanı sıra belirsizlik hoşgörüsü düzeyleri de yeterlik ve cinsiyet değişkenlerine göre incelenmiştir. Elde edilen verilerden, katılımcıların belirsizlik hoşgörü tutumlarının orta düzeyde olduğu görülmüştür. Belirsizlik hoşgörü düzeyi yeterlik ve cinsiyet değişkenine göre incelendiği zaman sadece yeterlik ile belirsizlik hoşgörüsü arasında ileri düzeydeki katılımcılar lehine anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Katılımcıların belirsizlik hoşgörüsünün cinsiyete göre değişmediği sonucuna varılmıştır. Son olarak belirsizlik düzeyi ve dil öğrenme stratejilerinin kullanımı arasında da anlamlı bir ilişki tespit edilememişti