Coğrafya dersi deprem ve yangın afeti konularının öğretiminde ters yüz edilmiş sınıf modelinin akademik başarıya etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Coğrafya Eğitimi Bilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MURAT KARAGÖZ

Danışman: Ülkü Eser Ünaldı

Özet:

Bu araştırma coğrafya dersi kazanımları arasında yer alan yangın ve deprem afetlerinin öğretiminde ters-yüz edilmiş sınıf modelinin etkisin belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma 2018-2019 Eğitim-Öğretim Yılında Ankara ili Elmadağ İlçe merkezinde ortaöğretim 10.sınıf kademesinde eğitimini sürdüren 40 öğrenci ile öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin toplanmasında araştırmacı tarafından geliştirilen akademik başarı testi kullanılmıştır. Verilerin istatiksel analizinde SPSS 22(Statistical Package for the Social Science) yazılımı kullanılmıştır. Akademik başarı testlerinin normal dağılım göstermesi sebebiyle verilerin analizinde ilişkili örneklemler için t-testi ve ilişkisiz örneklemler için t-testi metotları kullanılmıştır. Araştırma sürecinde deney grubunda ters-yüz edilmiş sınıf modeline yönelik etkinlikler, kontrol grubunda ise örnek olay yöntemine dayalı etkinlikler uygulanmıştır. Araştırmanın başlangıcında deney ve kontrol gruplarına öntest, etkinliklerin bitirilmesiyle sontest uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda ters-yüz edilmiş sınıf modelinin uygulandığı grupta diğer gruba kıyasla akademik başarı puanının deney grubu lehine anlamlı biçimde farklılaştığı tespit edilmiştir. Bu bağlamda öğrenciler, öğretmenler ve yöneticiler arasında çok bilinmeyen ters-yüz edilmiş sınıf modelinin

tanıtımının yapılması, coğrafya dersinin farklı kazanımlarında ve coğrafya dersinin verildiği farklı sınıf seviyelerinde kullanılması önemlidir.

Anahtar Kelimeler: Coğrafya, Coğrafya Eğitimi, Ters-Yüz Edilmiş Sınıf Modeli,