6.Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Sistemler Ünitesinde Kavram Karikatürleri Kullanımına Yönelik Öğrenci Görüşleri ve Akademik Başarısına Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilgisi Öğretmenliği, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZEYNEP YILMAZ

Danışman: Suna Kalender

Özet:

Bu çalışmanın amacı 6.Sınıf fen ve teknoloji dersi sistemler konusunda kavram

karikatürleri kullanımının öğrencinin akademik başarısına etkisinin belirlenmesi ve kavram

karikatürleri kullanımına yönelik öğrenci görüşlerinin ortaya koymaktır. Bu kapsamda

yapılandırmacı yaklaşım çerçevesinde fen ve teknoloji dersinde kavram karikatürlerinin

kullanılması ele alınmıştır. Bunun için, çalışmanın İkinci bölümü olan kavramsal

çerçevede fen bilgisi öğretim metodu, yapılandırmacı yaklaşım, kavram karikatürlerin

özellikleri ve kavram karikatürlerin Türkiye’de kullanılması incelenmiştir. Ayrıca,

araştırmada günümüze kadar olan dönemde fen bilgisi öğretiminde kavram karikatürlerinin

kullanılması ile yaşanan gelişmelerle klasik öğretim yöntemleri arasındaki temel

farklılıkları ortaya koymak amaçlanmış ve kavram karikatürlerin kullanılması ile ilgili

öğrenci görüşleri analiz edilmiştir. 6. sınıf Sistemler ünitesinde kavram karikatürü

kullanımının öğrencilerin akademik başarısına etkisini incelemek amacıyla yapılan

araştırmada Gaziantep ili Şehit Kamil ilçesinde bulunan Mehmet Çolakoğlu Ortaokulu’nda

öğrenim gören 6. sınıftaki 25 deney grubu, 25 kontrol grubu öğrencileri ile yürütülmüştür.

Araştırmada yarı deneysel desen, ön test- son test kontrol gruplu model kullanılmıştır.

Sistemler konusu deney grubunda fen bilimleri dersi programı kavram karikatürleriyle

desteklenerek, kontrol grubunda ise yalnızca fen bilimleri dersi programı kullanarak

işlenmiştir. Araştırmacı tarafından geliştirilen ve KR-20 güvenlik katsayısı 0.90 olan

başarı testi, her iki grupta da ön ve son test olarak kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda

elde edilen veriler SPSS 18 paket programı ile analiz edilmiştir Kavram karikatürleri ve

başarı testlerinin uygulanmasından sonra, deney ve kontrol gruplarının ön ve son test

testlerinin incelenmesi için t – testi, öğrencilerin kavram karikatürleri ile ilgili görüşlerinin

verileri değerlendirilirken tanımlayıcı istatistiksel metotlar kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, deney ve kontrol grubunun başarı toplam son test ortalama puanları arasında

deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca

deney grubunun kendi içinde toplam ön ve son testleri arasında anlamlı bir fark

bulunmuştur. Bu bulgulara göre, bu araştırmada, eğitimde kavram karikatürleri tekniğinin

kullanımının geleneksel yöntemle işlenen derse göre, öğrenci başarısını arttırıcı etkisi

olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin kavram karikatürü kullanımına yönelik görüşleri

incelendiğinde ise, kavram karikatürleri ile işlenen derse daha istekli olarak katıldıklarını,

dersi daha eğlenceli buldukları, dersi daha iyi anladıkları ortaya çıkmıştır.

Anahtar Kelimeler: Fen Bilgisi Öğretim Metodu, Yapılandırıcı Yaklaşım, Kavram Karikatürleri