Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilgisi Öğretmenliği, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ZEYNEP YILMAZ
Danışman: Suna Kalender
Özet:
Bu çalışmanın amacı 6.Sınıf fen ve teknoloji dersi sistemler konusunda kavram
karikatürleri kullanımının öğrencinin akademik başarısına etkisinin belirlenmesi ve kavram
karikatürleri kullanımına yönelik öğrenci görüşlerinin ortaya koymaktır. Bu kapsamda
yapılandırmacı yaklaşım çerçevesinde fen ve teknoloji dersinde kavram karikatürlerinin
kullanılması ele alınmıştır. Bunun için, çalışmanın İkinci bölümü olan kavramsal
çerçevede fen bilgisi öğretim metodu, yapılandırmacı yaklaşım, kavram karikatürlerin
özellikleri ve kavram karikatürlerin Türkiye’de kullanılması incelenmiştir. Ayrıca,
araştırmada günümüze kadar olan dönemde fen bilgisi öğretiminde kavram karikatürlerinin
kullanılması ile yaşanan gelişmelerle klasik öğretim yöntemleri arasındaki temel
farklılıkları ortaya koymak amaçlanmış ve kavram karikatürlerin kullanılması ile ilgili
öğrenci görüşleri analiz edilmiştir. 6. sınıf Sistemler ünitesinde kavram karikatürü
kullanımının öğrencilerin akademik başarısına etkisini incelemek amacıyla yapılan
araştırmada Gaziantep ili Şehit Kamil ilçesinde bulunan Mehmet Çolakoğlu Ortaokulu’nda
öğrenim gören 6. sınıftaki 25 deney grubu, 25 kontrol grubu öğrencileri ile yürütülmüştür.
Araştırmada yarı deneysel desen, ön test- son test kontrol gruplu model kullanılmıştır.
Sistemler konusu deney grubunda fen bilimleri dersi programı kavram karikatürleriyle
desteklenerek, kontrol grubunda ise yalnızca fen bilimleri dersi programı kullanarak
işlenmiştir. Araştırmacı tarafından geliştirilen ve KR-20 güvenlik katsayısı 0.90 olan
başarı testi, her iki grupta da ön ve son test olarak kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda
elde edilen veriler SPSS 18 paket programı ile analiz edilmiştir Kavram karikatürleri ve
başarı testlerinin uygulanmasından sonra, deney ve kontrol gruplarının ön ve son test
testlerinin incelenmesi için t – testi, öğrencilerin kavram karikatürleri ile ilgili görüşlerinin
verileri değerlendirilirken tanımlayıcı istatistiksel metotlar kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, deney ve kontrol grubunun başarı toplam son test ortalama puanları arasında
deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca
deney grubunun kendi içinde toplam ön ve son testleri arasında anlamlı bir fark
bulunmuştur. Bu bulgulara göre, bu araştırmada, eğitimde kavram karikatürleri tekniğinin
kullanımının geleneksel yöntemle işlenen derse göre, öğrenci başarısını arttırıcı etkisi
olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin kavram karikatürü kullanımına yönelik görüşleri
incelendiğinde ise, kavram karikatürleri ile işlenen derse daha istekli olarak katıldıklarını,
dersi daha eğlenceli buldukları, dersi daha iyi anladıkları ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelimeler: Fen Bilgisi Öğretim Metodu, Yapılandırıcı Yaklaşım, Kavram Karikatürleri