Spor eğitimi veren öğrenim kurumlarının değişim ihtiyacının belirlenmesi (gazi üniversitesi beden eğitimi ve spor yüksekokulu örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Öğrenci: DİLEK TUFAN

Danışman: İBRAHİM FATİH YENEL

Özet:

Bu araştırma, spor eğitimi veren öğrenim kurumlarının değişim ihtiyacının belirlenmesi ayrıca bu konuda bundan sonra yapılacak çalışmalara yol göstermek amacıyla yapılmıştır İki aşamadan oluşan araştırma için öncelikle ilgili kaynaklar taranmış ve gerekli bilgiler toplanmıştır. İlk aşamada, Türkiye de spor örgütlerindeki değişim ihtiyacının ölçülebileceği bir ölçek bulunamadığından bu konuda araştırmacı tarafından bir ölçek geliştirilmiştir. Ölçeğin geliştirilmesinde izlenen istatistiksel süreç ve analiz sonuçları ile ilgili bilgilere bu bölümde yer verilmiştir. İkinci aşamada ise geliştirilen ölçek yardımıyla çalışmanın evrenini oluşturan örgütün değişim ihtiyacı belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın evrenini, Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği, Spor Yöneticiliği ve Antrenörlük Eğitimi bölümlerinde 2009_2010 yılları arasında öğrenim gören 1265 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklem grubunu ise, tesadüfî örnekleme yöntemiyle seçilmiş ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 190 erkek ve 167 kadın öğrenciden oluşan toplam 357 katılımcı oluşturmaktadır. Bu çalışmada kullanılan ölçeğin (Değişim için durum belirleme ölçeği) ilk kısmında katılımcıların cinsiyetleri, yaşları, bölümleri ve sınıfları gibi genel demografik özelliklerine ait bilgilerin elde edilmesine yönelik sorulara yer verilmiştir. İkinci kısmında ise, değişim için durum belirleme ölçeği ile ilgili sorular yer almaktadır. Değişim için durum belirleme ölçeği 4 alt boyuttan oluşmaktadır; mevcut durum alt boyutu (1-14. sorular), değişim ihtiyacı alt boyutu (15-26. sorular), değişim süreci alt boyutu (27-31. sorular) ve değişimin sonucu alt boyutu (32-33. sorular). Katılımcılardan ölçekte yer alan ifadeleri, 1(kesinlikle katılmıyorum) ile 5 (kesinlikle katılıyorum) arasındaki ifadelerle değerlendirmeleri istenmiştir. Değerlendirme sonucunda yüksek puan oluşması durumu katılımcıların ölçeğe genelde ve alt boyutlarda katılma eğiliminde olduklarını göstermektedir. Bir sonraki aşamada ise, ölçeğin geçerliğini test etmek için KMO (Kasier-Meyer-Olkin), Barlett ve Temel Bileşenler (Faktör) Analizi uygulanırken, güvenilirlik düzeyini belirlemek için Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı (α=0,938) ölçek genelinde ve alt boyutlarda uygulanmıştır. Pilot çalışmada 35 sorudan oluşan ölçek geçerlik güvenilirlik analizinden sonra 33 soruya indirilmiş ve analizler ölçek genelinde ve alt boyutlar bazında 33 sorudan oluşmuştur. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik düzeyinin test edilmesinden sonra ise, elde edilen ölçek aracılığıyla katılımcıların demografik değişkenlerine göre frekans, yüzde, t-testi, F-testi, Scheffe testi (Çoklu Karşılaştırma Testi) ve İlişki Katsayısı Testi gibi istatistiksel işlemler yapılmıştır. Nihayetinde, öğrencilerin değişimin gücüne ve gerekliliğine inandıklarını, okulda gerçekleştirilmek istenen değişimin organize ve planlı bir biçimde yönetilmesi ve gerçekleştirilmesi halinde, bütün paydaşların olumlu etkileneceğini ve başarıya ulaşılabileceğini, değişim sonucu olarak ta gelecekte örgüt kalitesinin artacağını ve gelişeceğini düşündükleri sonucuna varılmıştır. Buradan hareketle, Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu nun değişim ihtiyacını olduğu söylenebilir.