Öğretmenlerin etkileşimli tahta kullanımına yönelik öz-yeterlik algıları ve kaygı düzeylerinin incelenmesi: Niğde ili örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: GAMZE DOĞAN YILMAZ

Danışman: EBRU KILIÇ ÇAKMAK

Özet:

Tarama modelinin kullanıldığı araştırmanın genel amacı, ortaöğretim öğretmenlerinin etkileşimli tahta kullanımına yönelik öz-yeterlik algıları ve kaygı düzeylerini inceleyip ortaya koymaktır. Bu çalışma; Niğde ili ortaöğretim okullarında çalışan öğretmenlerin etkileşimli tahta öz-yeterlik algılarını, etkileşimli tahta kaygı düzeylerini belirlemek; bunların, öğretmenlerin yaşlarına, cinsiyetlerine, mesleki deneyimlerine, bilgisayar kullanma deneyimlerine, hizmet içi eğitim alıp almama durumlarına, etkileşimli tahta kullanma sıklıklarına göre değişip değişmediğini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, 2013-2014 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde, Niğde'deki ortaöğretim kurumlarında öğretmenlik yapan 172 öğretmenin katılımıyla gerçekleşmiştir. Katılımcılara demografik anket, etkileşimli tahta kullanımına yönelik öz-yeterlik anketi ve etkileşimli tahta kullanımına yönelik kaygı düzeyi belirleme anketi uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde araştırmanın amacına uygun olarak frekans, yüzde, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) uygulanmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenler, etkileşimli tahta öz-yeterlik ölçeğine verdikleri cevap ortalamalarına göre kendilerini genel olarak etkileşimli tahta kullanımı konusunda orta düzeyde yeterli hissetmektedirler. Araştırma bulgularına göre araştırmaya katılan öğretmenlerin etkileşimli tahta kullanımı öz-yeterlik puan ortalamaları; cinsiyet, yaş, mesleki kıdem, hizmet içi eğitim alma durumuna göre istatistiksel açıdan anlamlı farklılıklar göstermektedir. Etkileşimli tahta kaygı düzeyi belirleme anketine katılım gösteren öğretmenlerin, etkileşimli tahta kullanırken çoğunun ara sıra kaygı duyduğu ortaya konmuştur. Kaygı düzeyinin cinsiyet değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenirken, yaş değişkenine göre anlamlı farklılıklar gösterdiği tespit edilmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin etkileşimli tahta kaygı alt faktörleri, mesleki kıdem düzeylerine göre istatistiksel olarak farklılık göstermemektedir. Ancak etkileşimli tahta kaygı düzeyinin, hizmet içi eğitim alma durumuna göre istatistiksel olarak farklılık gösterdiği görülmüştür.