Devlet üniversitelerinde okutulmakta olan seçmeli güzel sanatlar müzik dersi öğretim süreçlerinin öğretim elemanı ve öğrenci görüşlerine göre uygulanma durumu


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: ELVAN KARAKOÇ

Danışman: YILMAZ ŞENDURUR

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Devlet üniversitelerinde okutulmakta olan seçmeli güzel sanatlar müzik dersi öğretim süreçlerini öğretim elemanı ve öğrenci görüşlerine göre incelemek, bir durum tespiti ve sonuca uygun öneriler yapmaktır. Araştırmada bütüncül bir yaklaşımla nicel ve nitel boyutlu betimsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, Türkiye'deki devlet üniversitelerinde okutulan seçmeli güzel sanatlar müzik dersini yürütmekte olan öğretim elemanları, güzel sanatlar bölüm koordinatör/bölüm başkanları ve bu dersi alan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini, 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Ankara ilindeki devlet üniversitelerinde okutulan seçmeli güzel sanatlar müzik dersini yürütmekte olan öğretim elemanları, güzel sanatlar bölüm koordinatör/bölüm başkanları ve bu dersi alan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırma probleminin çözümü için gereken veriler, Devlet üniversitelerinde okutulmakta olan seçmeli güzel sanatlar müzik dersi öğretim süreçlerini öğretim elemanı ve öğrenci görüşlerine göre incelemek ve bir durum tespiti yapmaya yönelik olarak gerçekleştirilen literatür taraması, anket ve yapılandırılmış görüşme yoluyla toplanmıştır. Anket ve görüşme formları öğretim elemanı ve öğrencilere göre yapılandırılarak uygulanmıştır. Verilerin istatistiksel çözümlemelerinde SPSS 12.0 paket programı içerisindeki çeşitli istatistiksel çözümleme tekniklerinden yararlanılmıştır. Bu bağlamda, frekans (f ), yüzde (%), aritmetik ortalama ( ), standart sapma (ss) değerleri hesaplanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğini ortaya koymak amacıyla faktör analizi yapılmış ve güvenirlik değerleri de belirtilmiştir. Analiz sonucunda ortaya çıkan boyutların farklılıklarını algılamak için t-testi uygulaması yapılmıştır. İstatistiksel anlamlılık düzeyi olarak 0,05 seçilmiştir. Yapılan çözümlemeler sonucunda, Devlet üniversitelerinde okutulmakta olan seçmeli güzel sanatlar müzik dersi öğretim süreçleri ile ilgili olarak örnekleme dahil olan üniversitelerde farklı uygulamaların mevcut olduğu, dersi yürüten öğretim elemanlarının çağdaş bir öğretim programına sahip olmadıkları ortaya çıkmıştır. İlgili öğretim elemanı ve öğrenci görüşlerinin alınması ve literatür taraması yoluyla toplanan veriler ve bunlardan elde edilen bulgular doğrultusunda seçmeli müzik dersi programları uygulamadaki görünümünü ortaya çıkarmak amaçlanarak çağdaş bir öğretim programında olması gereken öğelere dayalı olarak, dersin daha işlevsel bir yapıya ve işlerliğe kavuşturulmasına yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.