Kaynaştırma uygulamasının yapıldığı sınıflarda işbirlikli öğrenmenin müzik öğretimi üzerindeki etkileri


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: ELİF GÜVEN

Danışman: ENVER TUFAN

Özet:

Bu araştırmanın amacı, kaynaştırma uygulamasının yapıldığı ilköğretim okullarında işbirlikli öğrenme yöntemi ile işlenen müzik derslerinin öğrencilerin müzik dersine yönelik tutumları, müziksel öğrenme düzeyleri ve sosyal statüleri üzerindeki etkilerini saptamaktır. Bu amaçla araştırmada, ön test - son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Deneysel çalışmada kullanılan okulların belirlenmesinde, okulların sosyo-kültürel ve ekonomik koşulları, sınıf mevcutları ve sınıflarda bulunan kaynaştırma öğrencilerinin sayısının yanı sıra kaynaştırma öğrencilerinin yetersizliklerinin düzeyi de göz önünde bulundurulmuştur. Buna göre araştırma 2008-2009 eğitim öğretim yılının ikinci döneminde Balıkesir ili Merkez ilçesi Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı Balıkesir Karesi İlköğretim Okulu ve General Kemal Balıkesir İlköğretim Okulu'ndaki toplam 56 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada İlköğretim Müzik Dersi Öğretim Programı'nın 8. sınıf müzik dersi Kendi Ritim Kalıbımı Oluşturuyorum ve Benim Ezgim konuları ve kazanımları doğrultusunda altı hafta süren bir uygulama yapılmıştır. Uygulama sürecinde deney grubunda dersler İşbirlikli Öğrenme yöntemlerinden Birlikte Öğrenme tekniği, kontrol grubunda ise anlatım ve soru-cevap tekniklerini içeren süregelen öğretim yöntemleri ile işlenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak; öğrencilerin kazandıkları bilişsel davranışları ölçmek için Müzik Dersi Başarı Testi, müzik dersine yönelik tutumlarını ölçmek için Müziğe İlişkin Tutum Ölçeği, kaynaştırma öğrencilerinin akranları tarafından sosyal olarak kabul edilme düzeylerini belirlemek için Sosyometri ve Kimdir Bu? Testleri, öğrencilerin işbirlikli öğrenme uygulamasına yönelik görüşlerini belirlemek için Öğrenci Görüşleri Formu, müzik öğretmeninin işbirlikli öğrenme uygulamasına yönelik görüşlerini belirlemek için Müzik Öğretmeni Görüşme Formu ve öğrencilerin müzik dersine yönelik ilgi ve katılımlarını gözlemlemek için kamera kayıtları kullanılmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde nonparametrik testlerden Mann Whitney U ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. İstatistiksel anlamlılık için ise .05 anlamlılık düzeyi seçilmiştir. Araştırma sonucunda, işbirlikli öğrenme yönteminin, anlatım ve soru cevap yöntemlerini içeren süregelen öğretim yöntemlerine göre kaynaştırma uygulamasının yapıldığı sınıflardaki öğrencilerin müzik dersi başarıları, derse yönelik tutumları, kaynaştırma öğrencilerinin sosyal kabul düzeyleri ve tüm öğrencilerin derse yönelik ilgi ve katılımlarında olumlu etkisi olduğu söylenebilir. Ayrıca bu uygulama sayesinde öğrenciler daha fazla iletişime geçmeye ve birbirlerini daha iyi tanımaya başlamışlardır. Bu sonuçlar, kamera kayıtları ve hem öğrenciler hem de müzik öğretmeni ile yapılan görüşmelerle desteklenmektedir.