Havacılıkta kullanılan farklı kesitlerdeki kompozit kanat kirişlerinin sayısal ve deneysel analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: MUHARREM CAN

Danışman: YAVUZ ZÜMRÜT

Özet:

Bu çalışmada hava aracı kanatlarında kullanılan C şeklindeki kompozit kirişlerin farklı kesit tiplerinin yük taşıma kapasiteleri incelenmiştir. Söz konusu hava aracında kanat kutusu, iki C kiriş, iki kabuk ve kaburgalardan oluşmaktadır. Çalışmada, flanş ve duvar kısımları aynı katman dizilimine sahip; ancak flanştan duvara kompozit katman düşüş formları farklı tipte olan üç ayrı C kiriş ele alınmıştır. Bu farklı kompozit katman düşüşlerinin C kirişlerin yük taşıma kabiliyetine etkilerini araştırmak amacıyla testler gerçekleştirilmiştir. Testler esnasında belirli bölgelerden gerinim ölçerler ile gerinim verileri kaydedilmiştir. Ayrıca bu üç tip kiriş parçasının sonlu elemanlar modelleri de oluşturulmuş ve kırım yükleri, gerinimler ve deformasyonlar hesaplanmıştır. Sonuç olarak C kirişler için flanş-duvar kompozit katman düşüş formunun yük taşıma kapasitesi açısından önemli bir parametre olduğu gösterilmiştir. Ayrıca üç farklı kiriş parçasının kırım yüklerine göre özgül mukavemetleri (kırım yükü/ağırlık) birbirleriyle kıyaslanmıştır.