Bazı matematiksel kavramların imajlarının hareketlendirilmesinin incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: SULTAN AYDOĞMUŞ

Danışman: AHMET ARIKAN

Özet:

Bu araştırmanın amacı animasyonlar kullanılarak oluşturulan hareketli kavram imajlarının(var olan ya da ilk defa oluşacak kavramlarda) bireylere etkisini belirlemektir. Nitel araştırma desenlerinden durum çalışması bu araştırmada araştırma deseni olarak seçilmiştir. Araştırmanın katılımcıları Ankarazda bir devlet üniversitesinin Eğitim Bilimleri Enstitüsünde OFMAE Bölümü, Matematik Öğretmenliği alanında yüksek lisans ve doktora eğitimine bir doktora öğrencisi ve iki yüksek lisans öğrencisidir. Veriler on haftalık bir süreçte ve kalıcılığın araştırılabilmesi için son görüşmeden 3 ay sonra yapılan bir görüşme ile toplanmıştır. Veriler; gözlem, soru formu (öğrencilerin sorulara verdiği yazılı cevaplar ve problem çözümlerini içeren yazılı dokümanlar) ve görüşmeler aracılığı ile toplanmıştır. Veriler nitel veri analizi yaklaşımlarından biri olan içerik analizinden faydalanılarak yapılmıştır. İçerik analizi yapılırken gömülü teori tekniklerinden açık kodlama, eksensel kodlama ve seçici kodlamazdan faydalanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlarından bazıları; Kavram imajlarının (ilk kez öğrenilen) hareketli imaj olarak beyinde oluşabildiği ortaya çıkmıştır. Hareketli imajın beyinde oluşma süreci animasyona odaklanma, kavramı belirleme (animasyonun tamamını inceleme), detayları belirleme (genelden özele doğru) ve animasyonu hareketlendirmedir. Katılımcıların hareketli imaj ile problem çözebildikleri ortaya çıkmıştır. Hareketli kavram imajı ile problem çözme sürecinde karşılaşılan zorluklar; Animasyonun karmaşıklığı, Eski alışkanlıklara bağımlılık (problem çözme vii Bu araştırmanın amacı animasyonlar kullanılarak oluşturulan hareketli kavram imajlarının(var olan ya da ilk defa oluşacak kavramlarda) bireylere etkisini belirlemektir. Nitel araştırma desenlerinden durum çalışması bu araştırmada araştırma deseni olarak seçilmiştir. Araştırmanın katılımcıları Ankarazda bir devlet üniversitesinin Eğitim Bilimleri Enstitüsünde OFMAE Bölümü, Matematik Öğretmenliği alanında yüksek lisans ve doktora eğitimine bir doktora öğrencisi ve iki yüksek lisans öğrencisidir. Veriler on haftalık bir süreçte ve kalıcılığın araştırılabilmesi için son görüşmeden 3 ay sonra yapılan bir görüşme ile toplanmıştır. Veriler; gözlem, soru formu (öğrencilerin sorulara verdiği yazılı cevaplar ve problem çözümlerini içeren yazılı dokümanlar) ve görüşmeler aracılığı ile toplanmıştır. Veriler nitel veri analizi yaklaşımlarından biri olan içerik analizinden faydalanılarak yapılmıştır. İçerik analizi yapılırken gömülü teori tekniklerinden açık kodlama, eksensel kodlama ve seçici kodlamazdan faydalanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlarından bazıları; Kavram imajlarının (ilk kez öğrenilen) hareketli imaj olarak beyinde oluşabildiği ortaya çıkmıştır. Hareketli imajın beyinde oluşma süreci animasyona odaklanma, kavramı belirleme (animasyonun tamamını inceleme), detayları belirleme (genelden özele doğru) ve animasyonu hareketlendirmedir. Katılımcıların hareketli imaj ile problem çözebildikleri ortaya çıkmıştır. Hareketli kavram imajı ile problem çözme sürecinde karşılaşılan zorluklar; Animasyonun karmaşıklığı, Eski alışkanlıklara bağımlılık (problem çözme vii alışkanlıklarının çelişmesi), Sürekliliği sağlayamama, Uzun çalışma süresi (beynin yorulması), Zihinden yapılan iş miktarının artması, Odaklanamama, Ön Çalışma Yapmamanın Etkisizdir. Hareketli kavram imajı ile çalışma süreci sonrasında katılımcıların hareketli kavram imajı yaklaşımını benimsedikleri ve günlük hayatlarında kullandıkları belirlenmiştir.