Kesirlerle toplama ve çıkarma işlemleri konusunun materyal ile öğretiminin 5. sınıf öğrencilerinin matematik başarılarına ve kalıcılığına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: FATMA KAVUŞ

Danışman: CENGİZ ÇİNAR

Özet:

Bu araştırmadaki temel amaç, ortaokul 5. sınıf matematik dersi kesirlerle toplama ve çıkarma işlemleri konusunun materyal destekli öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına ve kalıcılığına etkisini incelemektir. Araştırma, 2014-2015 eğitim öğretim yılının ikinci döneminde Ankara ilindeki bir devlet okulunda 5. sınıfta öğrenim görmekte olan 59 öğrenci ile 10 ders saati (2 hafta) süresince gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada, ön test-son test kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Deney grubunda materyal destekli öğretim yapılırken, kontrol grubunda geleneksel öğretim yapılmıştır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından hazırlanan 18 soruluk matematik başarı testi ve materyal destekli matematik öğretim sürecine ilişkin yarı yapılandırılmış öğrenci görüş formu ile toplanmıştır. Matematik başarı testinin geçerliği ve güvenirliği analiz edilmiş olup, KR-20 güvenirlik katsayısı hesaplanmıştır. Matematik başarı testi ön test, son test ve kalıcılık testi olarak kullanılmıştır. Kalıcılık testi, uygulamadan beş ay sonra uygulanmıştır. Uygulama sürecinden elde edilen nicel veriler, bağımlı ve bağımsız örneklemler t-testi kullanılarak SPSS 20 programında ve nitel veriler ise nitel veri analizi ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular, materyal destekli öğretimin yapıldığı deney grubu öğrencileri ile geleneksel öğretimin yapıldığı kontrol grubu öğrencilerinin akademik başarıları arasında, deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğunu göstermiştir. Ayrıca uygulanan her iki yöntemin de öğrencilerin akademik başarıları üzerine anlamlı bir farklılık oluşturduğu gözlenmiştir. Kalıcılık testi sonucunda elde edilen bulgular, kesirlerle toplama ve çıkarma işlemleri konusunun materyal destekli öğretiminin kalıcılığı sağlayamadığını ortaya koymuştur. Fakat kontrol grubunda yapılan geleneksel öğretimin kalıcılığı sağlayabildiği ortaya çıkmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen veriler öğrencilerin materyal destekli öğretim sürecine ilişkin olumlu düşüncelere sahip olduğunu göstermiştir.